Nelly.com

onsdag 10 november 2010

Blandad kompott från Tenerife 2004, 2005 och 2006

Jag ger mig inte, utan kommer med några bilder från Tenerife år 2006.

Då var vi där för att fira makens 70-årsdag. Det var faktiskt samma dag, som vi reste ner. Det här stod på vårt rum som hälsning från vår väninna som bodde där nere då. Senare träffades vi alla tre och gick på en Kinarestaurang, där maken bjöd på en härlig middag.

I Puerto de la Cruz, eller Puerto, som innevånarna själva säger, så brukar det finnas "statyer". Här ser du väl att det är självaste Chaplin?

Här flankeras Chaplin av en riktigt söt balettdansös.

Här ser vi en restaurang som är vår favorit. Den heter La Papaya och ligger nere i den äldre delen av Puerto.

Här syns Spaniens högsta berg, som heter El Teide. Teide är 3717 meter högt. Förr kunde man åka linbana ända upp till toppen. Jag gjorde det för många år sen, men numera måste man begära tillstånd att få tillträde till toppen.

Vi tog bussen in till Santa Cruz, som är Tenerifes huvudstad. Detta är det då rätt nya Operahuset. Byggdes 2003 av arkitekten Santiago Calatrava.

Detta är ett minnesmärke vid Plaza de España i Santa Cruz.

Vill du se mera om den här resan och ett par tidigare, så kan du gå in här där jag har skrivit ett Resealbum hos Reseguiden. Där finns det flera bilder, text och filmer.

Jag hoppas att du också nån gång får resa till den här fina och vackra ön. Vår uppfattning är ju att nordsidan med just Puerto är det vackraste på ön. Men smaken är som baken. Det finns mycket fint att se över hela ön.

PS: Glöm inte min andra blogg Kärvänligt 2! DS.

Inga kommentarer: