Nelly.com

måndag 16 januari 2012

Hamam i Side.


Jag tänkte att kanske det skulle vara intressant att läsa om det berömda sättet att få bad och massage i Turkiet. Det heter ju att man går på Hamam och det är ett urgammalt sätt. Läs om det på Wikipedia här. Den här berättelsen kommer från i somras, när vi var nere i Side. Första gången vi badade Hamam var i Alanya 1998. Det var ett offentligt bad, men denna gången hörde detta Hamam till vårt hotell i Side.


Jag hade bestämt att gå på Hamam klockan 4. Klockan 4 var jag där, men tjejen som skulle ta hand om mej var inte klar, så jag fick vänta till 20 över. Hade jag inte frågat, så hade jag nog fått sitta ännu längre. Men så blev jag anvisad att lägga mej på ett runt marmorbord inne i det heta rummet. Där låg jag nog i 20 minuter. Sen kom hon tillbaka.
Hon började med att hälla varmt vatten över hela mej. Sen satte hon igång att peela mej över hela kroppen med vassa handskar, även i ansiktet. Så tog hon en balja med vatten i, som hon hällde nån sorts tvål i. Det blandade hon ordentligt. Sen tog hon fram ett tunt tygstycke i form av en säck. Det doppade hon uppåt och neråt i baljan, sen skakade hon ur det och luftade ur säcken. Den höll hon sen över kroppen och kramade ut den. Så det blev massvis med tvållödder över hela mej.
Sen började hon massera mej med tvålen ordentligt. Så hällde hon vatten över mej igen och tvättade håret på mej. När jag var renskrubbad och masserad fick jag följa med in i ett massagerum, där jag fick lägga mej på magen med ansiktet ner i en håla, så man kunde andas. Här var det mycket svalare i luften. Jag fick vänta ett tag, sen kom hon och gav mej oljemassage. Så småningom kom en av de manliga massörerna med en tjej, som fick lägga sej på den andra massagebänken vid sidan om.
Min massage tog lång tid. Hon arbetade sej igenom hela kroppen. Vilka nypor hon hade! När jag var klar fick jag erbjudande om en provmassage, för hon hade hittat nåt ställe i ryggen, som hon tryckte på och då gjorde det ont. Men det brydde jag mej inte om, för de ville ju sälja mer av sina tjänster.

Jag kände som om jag svävade bland molnen, när jag var färdig. Allt kostade 45 Try. Jag trodde att jag var nytvättad i håret, så jag bara torkade det med fönen, men det var fortfarande oljigt efter oljemassagen. Så det blev inte så lyckat. Jag skulle naturligtvis duschat också. Det blev en senare fråga.
Så visar jag en härlig bild från Side, med "piratfartygen" ute på redden.

Välkommen till min sida. Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad. Gilla

6 kommentarer:

cypernpia sa...

Hej! Vilken härlig blogg du har=) "Ramlade" in hos dig via Fenixmonas blogg. Jag följer hennes blogg för att jag verkligen älskar Side och varit där 10 ggr=)) Så drf började jag kolla din och blev ännu mer betagen av att åka tillbaks till härliga Side=) Så om inget annat händer så blir det nog 1 vecka i augusti:) Ska först "klara" av Cypern/Fig tree bay i juni. Kul att ha en till Side blogg att läsa. Ha det så bra/Pia

Fenixmonas sa...

Härligt tycker jag att det är, men Bosse gillar inte hammam. Kramiz

cypernpia sa...

Hej igen Gilla. Tänkte höra med dig om du vet något mer om vad som händer i Side? Har hört att dom river och ska göra om? Har letat efter bilder på nätet men ej hittat. Har du lite info. om detta och ev. vart jag kan se lite foton? Önskar dig en fin torsdag/Pia

Fenixmonas sa...

Få se om jag hinner att uppdatera i Sidebloggen innan vi far...inte säkert...kramiz

Fenixmonas sa...

Nu börjar det bli lite brådis här...jag gillar ju inte att packa så jag har sölat...Kramiz!

Anonym sa...

Hi there, just became aware of your blog through Google, and found that it is really informative.
I am going to watch out for brussels. I'll be grateful if you continue this in future. Numerous people will be benefited from your writing. Cheers!

Take a look at my site ... Jackpot 6000