Nelly.com

torsdag 12 juli 2012

Nu så kommer det en nyhet

.Vi har bokat en resa till Puerto de la Cruz på Tenerife. Avresan blir den 10/2 nästa år. Vi har varit i Puerto ett flertal gånger, dels var och en för sej innan vi träffades och 16 gånger tillsammans sen 1982. Senast vi var där var faktiskt så längesen som 2006. Så det ska bli ett trevligt återseende. Den här gången stannar vi i tre veckor, som vi brukar när vi reser dit.
            
Vi kommer att bo på hotell Marquesa, som är stadens äldsta hotell. Det är började byggas redan 1712. Den gamla delen finns fortfarande kvar, men man har byggt till bakom den. Den gamla delen var byggd för fint handelsfolk. Där finns en trevlig uteservering, som ligger mot den vackra gamla kyrkan och nära till Plaza Charco, som är en stor samlingspunkt för både infödda och turister.

På hotellets uteservering har alltid den här gruppen spelat trevlig musik. Gruppen heter Los Ifaras. Men eftersom det är så lång tid sedan, så hoppas jag verkligen att de är kvar. Vi har faktiskt redan tidigare önskat att få bo här, men det har inte blivit av. Klickar du på bilden ovan kan du se en film jag har gjort om Puerto de la Cruz.


Här ser du det vackra poolområdet, som består av sju havsvattenpooler. Området är ritat av Cesar Manrique, en känd arkitekt från ön Lanzarote.

Ett ställe, som vi också kommer att vistas på är förstås Plaza Charco, som kan sägas vara mötesplatsen för "alla" både för de som bor i Puerto och även turisterna. Det ligger alldeles i närheten av vårt hotell. Det ska överhuvudtaget bli kul att återse alla ställen i stan och alla de krogar som finns där, som vi har besökt. Ett ställe vi alltid besöker är Loro Parque. Där visas massor av papegojor förutom alla möjliga andra djur. Här syns ingången till parken.

Under tiden vi är där, så blir det karneval. Här finns en bild från en tidigare gång, när vi har varit där under karnevalen.


Välkommen till min sida. Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad. Gilla

9 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Nu strulade det med kommentar här...men jag skrev att vi funderar på Gran Canaria o Playa Amadores 2-16/2...Kramiz

Fenixmonas sa...

Vi får väl försöka att locka in läsarna du Gilla! Kramiz

Anonym sa...

Det blir nog bra Gilla, ser fint ut! Själv har jag/vi aldrig besökt Kanarieöarna, men det kanske blir någon gång eftersom min man sällan kan fara på sommaren pga jobb! Hoppas ni får det skönt och du har en fin blogg.....Du kanske kommer ihåg mig, Bettan som var på Monas balkong, en gång ni var där! MVH Bettan!

Gilla sa...

Men hej Bettan! Kul att du hittade hit. Du har alltså ingen blogg, som du kan adressera till? Om du ska resa till Tenerife, så rekommenderar jag Puerto de la Cruz, för det är en gammal stad där spanjorerna själv bor. Så det är billigare att gå på restaurang där.

Jag gissar att det är tack vare Mona du har hittat hit. Tack för det. Jag kopierar det här till Monas Sidesida. Där kanske du kan läsa mitt svar.

Kram/Gilla

Fenixmonas sa...

idag blir det mat för hela slanten på bpda bloggarna...tänk att det kan bli så mycket om bara mat...kramiz

Fenixmonas sa...

Ser ut som ett väldigt trevligt o fint ställe att bo på! Kramiz!

Fenixmonas sa...

Poolområdet ser så fint ut. Kramiz

Anonym sa...

Tack för tipset Gilla, nej jag har ingen blogg! Jag har tittat in här många gånger och det är ju Monas förtjänst...älskar att läsa resebloggar! Kanske får höra av mig till dig om vi åker, så kan du ge tips om hotell och dyligt? Ha en fortsatt fin sommar...kramar Bettan!

Astrid sa...

Hejsan!Vi är ett par från Gävle som varit i Puerto många gånger och trivs jättebra där. I oktober åker vi dit igen för att fira min mans 70-årsdag och att det är 30 år sen vi var där första gången. Första gången bodde vi på Teneguia sen har det blivit lite olika hotell, nu ska vi bo på Alta som ligger i närheten av havspoolerna.Det är ett litet lägenhetshotell med fina lägenheter.I närheten finns också en fin orkidepark. Det finns hur mycket som helst att berätta om denna ljuvliga plats.