Nelly.com

tisdag 5 januari 2010

Trettondagsafton.

Så här fint såg det ut från vår balkong i förrgår. Solen lyser på husen mittemot. Så här kan det bli i Nordvästra Skåne säger Helsingborgs Dagblad. Isläggning i Öresund kanske. Den värsta isläggningen i Sundet var år 1942, då det frös igen och man kunde gå torrskodd till Helsingör i Danmark. Av de ur min generation, som bodde i Helsingborg då, har många historier att berätta om det här. Idag på Trettondagsaftonen är det ännu inte så kallt. Jag var ute med Noack tidigare och då var det minus en grad.

Det hade snöat lite till under natten och det var sån där kul pudersnö. Han hade bråttom, för jag hade sovit länge eftersom jag vaknade tidigt, läste lite och somnade sen om. Han tog vägen mot Sibyllan med en gång.

Han vägrade gå därifrån, för han fattar ju inte att de inte har öppet ännu. Jag fick ta honom i halsbandet och dra honom därifrån, så vi kunde fortsätta. Jag har ändå lyckats att få honom att lyda, när jag säger med barsk röst: KOM HIT! Det gick inte den här gången.

Här sitter han och väntar på att jag ska kasta snö på honom. Det älskar han. Det går ju att göra, när det är pudersnö. Det gick ju inte att fota samtidigt som vi lekte med varandra. Sen visade han sin tillgivenhet med att ta min ena fingervante och gå med den i munnen hem.

Inga kommentarer: