Nelly.com

söndag 3 juli 2011

Mitt första besök i Sigtuna


I somras, när vi var i Stockholm, för att fira min yngste sons 50-årsdag, så var vi några dagar hos Sibbes dotter med familj. De tog oss med på en utflykt, en liten resa, till Sigtuna. Där hade vi inte varit förut varken Sibbe eller jag. Det blev en fin upplevelse som jag vill dela med mej av.
 Vi hade lite otur med vädret, men det var bara lite.
Sigtuna grundades av kung Erik Segersäll på 980-talet och är därför Sveriges äldsta stad.
I Sigtuna finns det flera fina skyltar här och var. Man kan se drakar och kronor bland annat.

Det här lilla huset ser väl trevligt ut? Vem som kan bo där eller vad det användes till vet jag inte nåt om. Sött var det i alla fall.
Om jag inte missminner mej nu, ligger det nästan mittemot en parkeringsplats, där vi ställde bilen.
 

Vi var och åt lunch här på den här krogen. Den ser trevlig ut utifrån och var trevlig inuti också.


Så här ser Handelsbankens hus ut. Alla hus här är i gammal stil. Det är så mysigt att gå i den här stan.


Sigtunas lilla gulliga Rådhus. Det var ett litet fint rådhus tyckte vi.
"Sigtuna Rådhus är en vacker träbyggnad som invigdes 1744.
Det är Skandinaviens minsta rådhus och en symbol för Sigtunas idylliska småstadscharm.
I december 1948 höll rådhusrätten sitt sista möte och idag är Rådhuset ett byggnadsminne som ingår som en del av Sigtuna Museum.
Rådhuset är öppet för allmänheten under juni - augusti."
Uppgifterna kommer från Svenskt Kulturarv.


Det här är en bit av Rådhusets ingång. Det här sitter ovanför porten Man skulle kunna kalla det här för Kronan på verket.


Turistbyrån.
Det är Sigtunas Turistbyrå. Den ligger efter Stora gatan som är Sveriges äldsta affärsgata. I 1000 år har gatan haft samma sträckning.

Den sitter ovanför ingången till Turistbyrån.
Man kan bli rädd för mindre. Men det är ju en riktigt maffig drake.
 

Tant Brun, men varken Tant Grön eller Tant Gredelin.
Detta ska alltså vara Tant Brun från Elsa Beskows saga om Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredilin. Men inte såg jag till Farbror Blå nånstans heller. Man går in till höger om henne och där finns det en fin trädgårdsservering. Men vi gick inomhus, för det hade småregnat och det var blött ute.


Så här mysigt var det inne hos Tant Brun.


Här går det inte att vara för stolt och att inte böja på nacken.
Han är precis inte kort i rocken , över 1,90.
Det gäller att passa sej för att slå i huvudet i dörrarna.
Vi fick alla passa på huvudet. Jag med med mina 1,67. Vi var mest inne och kikade ett tag och gick sen ut och tittade på annat trevligt.

 Fin huslänga.
Jag älskar såna här röda hus med svarta knutar. De behöver inte ha vita knutar alltid. 
 Det såg trevligt ut här också. Om man gick neråt, som de gör i bilden, så kom man till ett stort Loppis.

Klocktorn.
Vi var inte i närheten, men med lite luskande på nätet fick jag reda på, att det är klocktornet till Sankta Mariakyrkan i Sigtuna. Tornet är från 1700-talet och står på ett berg mitt i stan. Det heter Klockbacken.
Förr fanns det en folkpark, som också hette Klockbacken uppe på berget.
 

Torvbeklädd liten liten stuga.
Den låg alldeles intill ett stort hotell, som jag inte kommer ihåg vad det heter. Men det bör vara Sigtunas Stadshotell. Hela den här tomten var orörd och alldeles övervuxen.
Det här lilla huset heter Mynthuset. Det är uppbyggt på samma plats där Olov Skötkonung år 995 tillverkade de första mynten i Sverige. 

En härlig gammal butik.
Jag hade en gång en likadan kassaapparat i min affär. Men det var på tidigt 1970-tal. Det här var en liten mysig butik, med en stor kisse som låg i fönstret och kollade utsikten utåt.
 
 Så här ser Sigtunas biograf ut. Den är lika gammaldags som allting annat med en fin skylt och annonsering som för många, många år sen. Och den heter Gröna Ladan.
 
Vi var aldrig inne här på Muséet, men det var lika pyttigt som allting annat i stan. 

Så småningom började det att svida i kaffetarmen, så vi gick tillbaka till Tant Bruns servering.
Då blev det kaffe med äppelpaj och vaniljsås.
Jag brukar ju ofta visa vad jag får till mat. Den här gången blev det godis till kaffet hos Tant Brun. 

Trappa upp.
När vi gick från Tant Brun, så fanns denna trappan på husets sida.

Stenåldersman eller Viking.
Han satt och gjorde skydd till en hjälm precis som till en brynja. Man ville visa hur det gick till på gamla tider, så det fanns hantverkare på gång.
Det är alltid vikingar, som visar upp sig i Sigtuna på somrarna.


Likaledes hade man rodd med en stenåldersman eller viking. Det blev en rodd på den lugna Mälaren.
Sibbes dotter och hennes yngste son fick göra en roddtur med en "stenåldersbåt". De fick hjälpa till med att både ro och att styra båten.


Paviljong.
Detta är typen för en liten musikpaviljong. Den ligger i trädgården, som liknar en park, till Drakegården.
 
Det här är alltså Drakegården och jag fick upplysningar på nätet om den här fina byggnaden.
Drakegårdens trädgård ligger mellan Torggränd och Laurentii gränd och sträcker sig ned till Strandvägen. Blomsterprakten är stor och här kan besökare uppleva doft, färger och gamla fruktträd.
En 1700-tals gård i Sigtuna stad som 1871-1919 beboddes av provinsialläkare Knut Drake af Hagelsrum, därav namnet. Därefter flyttade systrarna Lundström in med sina åtta katter och de ruinerade sig på rosenodling. Drakegården har även varit värdshus men idag har turistbyrån och kommunreceptionen sina lokaler här. 


Det här huset är med all säkerhet nybyggt. Men man har varit så klok att man har byggt det i gammal stil.

Välkommen till min sida. Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad. Gilla

5 kommentarer:

Margit sa...

Hej Gilla!!! DET var mycket fina bilder och trevlig läsning du bjudit på!!!
Ja tänk så mycket vi får var a med om varje dag...när man är relativt pigg..och kan åka och göra roliga saker... äta gott och så...
Kram!!!

Margit sa...

Kommit hem till Kolsva efter min två jobbnätter...
Tittat på allal dina vackra bilder från Sigtuna!!! Förstår att det var ett trevligt besök...
Kram!!!

Anonym sa...

ja det är en vacker liten stad
kram

Daniel sa...

Trillade in av en slump.
Farbror Blå ligger mitt emot kopparkitteln och är en mycket trevlig restaurang. Vid midsommar, nationaldag mm kommer personerna, tant brun, grön, gredelin och farbror blå med hund fram och spatserar längs stora gatan.

Kul att du gillar vår fina stad

Gilla sa...

Hej Daniel!

Tyvärr fick jag inte din adress i din kommentar, så jag skriver mitt tack här, om du mot förmodan skulle titta in igen. Tack så mycket för upplysningarna.

Gilla