Nelly.com

tisdag 13 mars 2012

En liten resa från Helsingborg till Klippan ”för att dricka kaffe”. :-D

 Vi brukar skämta om det, när vi åker till Klippan. Vi kikar ju naturligtvis oss omkring också. Det finns åtminstone ett par butiker som vi tycker är roliga att kika i. Det har blivit så, att vi just har passat på att dricka vårt eftermiddagskaffe där. Den här gången blev det på Conditori Hjärtat.


 Där beställde vi varsin macka och kaffe till. Efter mackorna ville vi ha nåt godis. Så Sibbe beställde en toscakaka och jag en bakelse, som egentligen var en hallonmousse med en botten av en mjuk chokladkaka. Mums filibaba.
Så kom vi till det viktigaste ärendet till stan. Vi ville nämligen se en konstutställning på Biblioteket med Jaques Zadig. Den var den bästa utställningen vi hade sett där på länge. Här följer ett urval av hans tavlor. 





När vi hade kikat färdigt på tavlorna begav vi oss till Klippans Sankt Petri Kyrka. Vi var där nån gång i höstas och då fick vi höra vacker orgelmusik eftersom organisten höll på att träna då. Du kan höra det här från den gången.
Klippans Kyrka är mycket speciell och är ritad av Sigurd Lewerentz, som fick uppdraget att göra det vid 77 års ålder och den invigdes 1966. Den är uppförd i brunt tegel. Om du vill läsa mer om kyrkan och dess historia går du in på den här länken.


Som en kuriositet kan jag nämna att den ansvarige muraren hette Elmström i efternamn. Min man var adopterad och hans riktiga namn skulle varit Elmström, så de var släkt. Men han fick inte reda på sin släkt och dess historia innan han dog. Så han kände inte till den här mannen.

Välkommen till min sida. Skriv en kommentar så blir jag så glad. Gilla

3 kommentarer:

Margit sa...

Så intressanT ni haft det idag...och GOD bakelse du visar..man blir riktig sugen.
Och just NU så lyssnar jag på dEn vackra MUSIKEN I kyrkan! HÄRLIGT!!!!
Kram!!!

Nillas Trädgård sa...

Det var snyggt målade tavlor :-)
Vad trist det är, och vilken förlust, att man inte får veta sanningen om sitt ursprung förrän det är försent. Jag har själv varit alldeles för dålig med att lägga släkten på minnet...
Svar: Nja, jag har lyckats med att välja ett wordpresstema där det inte verkar finnas en kommentatorknapp... Och jag upptäckte det inte förrän jag jobbat i någon timme med att anpassa bloggen (det tar tid när man inte vet vad man gör...) så tills jag antingen gör om till nytt tema eller hittar en lösning så får man finna sig i att klicka på inläggsrubriken för att kommentera, tyvärr...

Fenixmonas sa...

Finns mycket att upptäcka överallt även i vårt land...Kramiz