Nelly.com

torsdag 5 januari 2012

Resor är livet.

Första gången jag var på charterresa var till Torremolinos på den spanska solkusten. Då var det inte så noga med säkerheten som idag. Det var jag, min man och vår yngste son, som reste dit. Jag och sonen fick komma in i cockpiten och se hur de jobbade där.
Sånt tänker jag på ibland, efter "Nine Eleven". Den händelsen glömmer jag aldrig. Vi, min sambo och jag, var på Naxos på semester och andra dagen så skulle vi åka en busstur runt ön. Då satt det en kvinna bakom mej i bussen och frågade flygvärdinnan om hon hade hört hur det stod till i New York. Hon var orolig för något.

Vi hade inte hört ett dugg vad som hade hänt, så jag vände mej om och fick höra om katastrofen. När man sen gick runt i stan och kom till nån servering, så tittade alla på TV, som visade förloppet gång efter gång. Sen dess har det ju blivit ordentlig ändring av säkerheten. Det känner ju alla till idag, när man flyger nånstans, även inom Sverige.
Vi har alltså under årens lopp rest omkring rätt mycket med charter. Det har blivit Tenerife med Puerto de la Cruz, nästan 25 gånger, Mallorca och Palma Nova, en kryssning på Medelhavet med destination Barcelona och Fuerteventura. Men så har vi också fastnat för den grekiska övärlden och provat på en hel del öar. Till exempel Rhodos, Kos, Agistri, Kefalonia, Kreta, Santorini, Naxos, Zakyntos m.fl. Cypern blev det en gång också. Så har vi varit ett par gånger i Turkiet, Alanya och Side.
Här står jag på Teides högsta topp på Tenerife. Det är Spaniens högsta berg på 3718 meter över havet.
Nu är vi på Fuerteventura i Morro Jable.
Detta är vårt fartyg, Splendour of the Seas på vår kryssning 2005.
Så är det här la Sagrada Familia i Barcelona, dit vi kom efter kryssningen 2005.
Nu har vi hamnat på Kos, dit vi reser igen i vår på vår tionde resa dit.

Orsaken att vi enbart håller oss till Europa/Turkiet, beror på att Sambon har ett besvärligt knä och vi har inte nån lust att resa för långt hemifrån. Det finns så mycket att se och massor av kultur här i närheten, utan att behöva resa så förfärligt långt.
Det här är verkligen i "närheten".

Förr var det alltid så att vi gick till en resebyrå och köpte våra resor med hjälp av folk, som kunde de olika ställena. Men så skulle vi ju till Cypern. Sambons dotter hade fyllt 50 och skulle avnjuta en semester där. Vi fick för oss att åka dit också, så vi gick till vår ordinarie resebyrå och köpte en resa dit. Min Sambo berättade för henne att vi hade köpt en resa dit också till det och det priset. Men nej, sa hon. Det kostar mindre om vi köper resan på nätet. Vi hade då inte betalat avgiften som fordras, så vi kikade efter och minsann blev det 1500 kronor billigare. Sen dess har vi köpt alla våra resor på nätet och vinner en hel del. Det finns många ställen man kan handla på till exempel: Resfeber.
Det här är en syn vi såg på Kreta i Chania. Jag har kallat bilden: Bara så grekiskt blått.

Välkommen till min sida. Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad. Gilla

5 kommentarer:

Jenfan75 sa...

Vad roligt att få läsa om detta=)

Fenixmonas sa...

Härligt inlägg med fina bilder! Nej, det jag saknar var det som fanns före strandpromenadens tillkomst i Side...Massörer finns på nästan alla hotell, men det är inte något på strande så som förr...kramiz!

Fenixmonas sa...

Så blev då äntligen min vårledighet klar...jag har väntat på besked ända sen oktober...Ja, vi funderar på att kanske ha ett annat rum, fast det blir i så fall bara i huset bredvid och rummet är nästan likadant...kramiz

Fenixmonas sa...

Blir nog samma rum som vanligt denna gång...men sen kanske vi flyttar ner i andra huset, bredvid poolbaren. Kramiz

Gilla sa...

Om ni flyttar ner, blir det väl inte samma fina utsikt, eller hur?

Kram/Gilla