Nelly.com

torsdag 29 september 2016

EN RESA TILL PORTO SOLLER PÅ MALLORCA 2004

Den här spårvagnen går från Porto Soller upp till själva Soller.
Den tillverkades i San Francisco för länge sen.
 Vi tog naturligvis den gamla spårvagnen upp till Soller. Det som syns här är  Rådhuset i Soller.
Kyrkan här heter Sant Bortolomeu.
Det här är koret i kyrkan.
Så här vackert tak finns det där.
Jag kunde inte låta bli, utan lade in den här bilden också, för att den var fin. Det var ett huvud, som satt på toadörren på ett ställe i Soller, där vi åt lunch en dag.
Det här var spårvagnsstationen nere i Porto Soller. 
Så kan vi se hur hamnen såg ut.
Några finare båtar där också.
Här var det nån, som hade haft fiskelycka i hamnen.
Så här såg det ut på himlen en dag. Det kallas för halo. (Kopia från Vikipedia:Halo Ljusfenomen. Halo optiskt fenomen inom meterologi i atmosfären, med bågar och ringar. Vanligen med 22´synvinkel - runt solen eller månen i vissa väder situationer.)
 Jag hade aldrig upplevt det då och inte senare heller.
En av dagarna var vi på promenad uppåt bergsvägarna. Då mötte vi de här gulliga piraterna och jag fick också vara med och fäktas lite.
Nere vid hamnen stod den här fina statyn.
Nere vid den lilla stranden brukade ungdomarna spela beachwolleyball. En gång var det en flicka, som fick sand i ögonen, så hon fick lägga sig på muren och man hjälpte henne att rensa ögonen.

Vi var ju naturligtvis tvungna att ta el Ferrokaril
in till Palma en dag. Tåget jag berättade om i förra inlägget.
Här ser vi en byggnad i Gaudis anda. De kallar det för modernistastil. Det var två av hans elever, som hade låtit bygga det.
Det här är ett riktigt tjusigt hus. Det före detta Grand Hotell i Palma.
Man tillverkar en speciell korvsort på Mallorca. Den kallas för Sobrasada. Här står Bert och kollar innehållet i butiken, som är fylld med Sobrasada.
Som vi har sett lite här och var i Spanien, så har man utklädda gubbar och tanter. Här står en grön gubbe på Placa Mayor inne i Palma.
Nu blir det inte flera bilder för den här gången, utan jag avslutar med en solnedgång över Porto Soller.


Välkommen till min sida. Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad. Gilla

2 kommentarer:

FREEDOMtravel sa...

Det ser trevligt ut! Jag har aldrig varit på Mallorca, men en kollega är där just nu och letar efter hus/lägenhet att köpa ;)

Alan - Bike Bengal 2012 sa...

Mallorca är bara bäst på alla sätt och viss! Här finns allt ni kan önska er, den vackraste naturen, mäktiga berg, alla slags sporter, en fantastisk storstad, mycket bra skolor och säkert boende. Vi på Mallorcamäklarna hjälper er att hitta ert drömboende! kolla vår hemsida mallorcamaklarna.se eller maila mig ann@beaumountproperties.com. Välkommen till Mallorca!