Nelly.com

fredag 8 april 2011

Ingen resa precis. Krona och krans - smycka till fest och bröllop.

Idag gör jag ett undantag och visar lite bilder från Helsingborg och Dunkers Kulturhus. Det finns en utställning där om bröllop och allmänt firande.

Först kommer affischen till utställningen och den heter alltså KRONA OCH KRANS. "I alla kulturer utför vi ceremonier för att markera viktiga förändringar i våra liv. Utställningen vill inspirera till att skapa och utforma egna personliga ceremonier." Citat ur Dunkers egen hemsida.


Klicka på affischen, så kommer du till Dunkerska Kulturhusets egen beskrivning av utställningen.

Direkt utanför utställningssalen ser man de här två fina brudkorsen, eller vad man ska kalla dem.


Det första som möter är den här fina uppställningen. Det fanns inga beskrivningar vad jag såg, men allt var så vackert att jag lägger in alla mina bilder på en gång.


Detta ska väl vara en slags brudbukett.


Allt var ju allmogeinspirerat och vill få oss att prova på "gamla" tekniker.


Här ser vi huvudbonader till brudarna.


Här har man "dukat" upp ett bröllpsbord med plats för brudparet eller kanske hedersgästerna under baldakinen.


En hätta med hängande band.


Så ser det ut i mitten av utställningslokalen med olika hattar, mössor och bahytter i mängd.


En omgång till med fint handarbetade saker.


Detta bör ju vara tillbehör till brudgummen. Hattar och annat.


Till vänster i bilden ovan ser du de här fina brudvantarna. Ett par sådana skulle jag gärna vilja ha.


I stora entréhallen har man ställt upp några nydesignade brudklädslar med allmogeinspiration.


Designern, som hade gjort den här klänningen ville visa att det skulle vara i vitt,vitt,vitt.


Den här designern använde sig enbart av stickning, när hon skapade sina saker. Därför har hon använt sig av ullgarn i den här brudklänningen.


Så ser vi ett riktigt traditionellt skånskt brudpar. Vilket härad de var ifrån glömde jag att skriva upp.


Så har vi en annan brud- eller festklänning som är inspirerad i den gamla stilen.


Kläderna blev lite mörka, för man fick inte fota med blixt, men jag tycker faktiskt att man kan se ordentligt ändå.


Den här klänningen blev min favorit bland dem som stod uppställda i den stora ingångshallen. Nästa bild är zoomad från den förra, så man kan se ordentligt så vackert arbetat det är.

Detta stod också i ingångshallen i en monter. Vad allt skulle vara till får man ha egen fantasi, för att få veta.


Samma monter i en annan vinkel.


Så tror jag att det här också är ett brudkors, som jag döpte den första bilden till.


Innan vi gick ut hann vi med en annan utställning också. Den kallas för BLÄCK- TATUERINGAR HUD SMÄRTA. Det är ett bildspel med musik och tal. Klicka på bilden, som jag har lånat från Dunkers Hemsida, så får du se vad man skriver om den här utställningen.


När vi sen kom ut från Dunkers, möttes vi av dessa härliga blomsterurnor fyllda med gula minipåskliljor och blåa pärlhyacinter.


Hoppas att du har fått förnöjelse med det här inlägget.

***********************************************************************

Välkommen till min sida. Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad.
Gilla

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket trevlig utställning,som Lasse och jag var och tittade på för en vecka sedan/Kristina.