Nelly.com

söndag 3 april 2011

Vi reste till Fuerteventura på födelsedagskalas.

När makens äldsta dotter skull fylla 50 år, så skulle hon och hennes man resa till Fuerteventura för att fira dagen. Vi hade hört av hennes yngre syster att de också skulle passa på att resa dit och bo på samma hotell. Min make fick då bråttom att köpa en resa dit för oss två också. Födelsedagsbarnet visste ingenting och när vi skulle resa ner, så skulle vi åka med samma plan. Inte förrän vi skulle gå ombord, så visade vi oss och hon var färdig att nästan tuppa av så överraskad hon blev.

När vi stod tillsammans i receptionen för att checka in, så hördes ett Tarzanvrål. Det brukade maken använda sig av, när han skulle visa de sina var han höll hus. Det var ju bara det att det var Lillasyster som skrek. Hur reaktionerna blev kan du se här ovanför. De skrattade och skrek och dansade nästan en krigsdans tillsammans.

Det var ett stort hotell med många byggnader och en jättestor park. Den hade till och med en bit djurpark, där det visades olika djur men mest fåglar. Här ovanför ser du swimmingpoolen, som mest var för barnen. Annars var det bara tvärs över en gata till en flera kilometer lång sandstrand och ett härligt bad.

Det fanns till och med ett stort schackbräde, där den som var sugen, kunde spela ett parti.

Här fanns också en springbrunn med getter ovanpå.

Här syns getterna bättre.

Vad det här var för konstiga djur har jag inte kommit underfund med. Men det kanske finns någon som kan berätta. De fanns i djurparken.

Jag skrev ju att det fanns mest fåglar och de här gick inte av för hackor. De var verkligt vackra.

Om den här vet jag i alla fall att det är en Tukan.

Man kan också se flera fåglar och hur stor den här inhägnaden var.

Till och med ett lamadjur stod i en bur och det var bäst att hålla sej en bit bort, för de spottar ju gärna.

Det här är nedersta våningen i den byggnaden vi bodde i. Det är påfågelhönor som sitter i rad på balkongerna utanför lägenheterna om  jag inte missminner mej.

När vi var där hade man en Karneval på gång. Vi satt vid ett café och tittade på alla som gick förbi. Följande bilder är nog inget att berätta om, så bara kika vidare.

Detta hände på den viktiga födelsedagen. Vi fortsatte sen upp till en by som heter Morro Jable och där serverades en fantastiskt god paella som födelsedagsmiddag till oss alla.

Efter en vecka reste de andra hem, men vi två blev kvar en vecka till.

Så här fin var utsikten från vårt hotell med det stolta fyrtornet.

Det är den vita byn Morro Jable som syns i bakgrunden. Det gick en fin strandpromenad dit från Jandia, där vi bodde.

På väg till Morro Jable kunde man se detta vackra blomstersnår.

På den här restaurangen fick vi mycken god mat. Den ligger just i Morro Jable.

På restaurang Toni´s Pinte var det vi firade födelsedagen.

På vägen hem så såg vi nåt konstigt uppe i muren, som låg utefter strandpromenaden. Det finns ett litet djur rakt ovanför pojkens hand en bit upp.

Här har jag zoomat in bilden och det syns alltså att det är en sorts ekorrliknande krabat. Turisterna brukade utfordra dem sades det.

På tillbakavägen såg vi också en rätt stor del av stranden, där alla turisterna låg.

En kvällsbild är väl aldrig fel?

Så har vi duvorna som alltid var på vår altan, när vi skulle äta frukost.
De ville bara smaka.

Jag har ju inte visat de vackra fåglarna här. De är Flamingos.

Här är vi ute en kväll och äter middag. Det blev chateaubriand med bakad potatis. För det mesta hade hotellen All Inclusive, men det hade inte vi beställt. Det blev så att på restaurangerna hade man så hård konkurrens att man var tvungen att ha bra mat med låga priser. Det hjälpte ju oss och vi åt mycket god och rätt billig mat när vi var där.

Nu är vi på Restaurang Vesubio i Morro Jable och fick världens största sjötungefilé. Man fick välja mellan stor, mellan och liten portion. Vi tog ju den stora förstås. Men servitören log gott när vi var färdiga och frågade vart fisken hade tagit vägen. Vi åt alltså upp allt. Den var sagolikt god.

Det fanns en damm på väg mot receptionen med dessa vackra svarta svanar.

Det fanns en stor kaktusplantering i parken. Jag skulle vilja se den idag, för den måste vara mycket större numera.

Så var det dags även för oss att bege oss hem igen. Den här vackra soffan med sina fina inläggningar står vid den plats där bussarna kom och hämtade oss, för vidare befordran till flygplatsen.

Snipp snapp snut,
så var den resan slut.

******************************************************
Välkommen till min sida. Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad.