Nelly.com

onsdag 1 februari 2012

En bilresa i Danmark nån gång på 1970-talet.

Jag, min man och yngste sonen reste med vår bil till Danmark från Helsingborg och senare till Oslo. Det är alltså gamla bilder, som jag har scannat. Färgerna blev inte så bra.
Ett av våra mål var Ebeltoft på Jylland. Jag hade varit på skolungdomsutbyte där när jag var så där 13-14 år. Då fick jag bo hos familjen Bach Hansen i detta huset.
Alldeles intill var det en hamn och där låg detta skepp, som liksom Vasaskeppet hade förlist och plockats upp igen efter många år. Det var Fregatten Jylland och man hade inte ens hunnit med att ta vara på allt ombord. Men vi fick komma ombord och se hur det såg ut. När jag var där som ungdom hade man inte hittat och dragit upp skeppet än.
I Ebeltoft finner du världens minsta rådhus från 1570 och idag inrymmer ett museum med anknytning till byns historia. Det är så sött och riktigt puttrigt. 
Här höll man på med ett brobygge vid Limfjorden.
Det är här man tillverkar så många ostron. Ja, tillverkar är väl fel sagt, men i den här byggnaden såg vi hur man satte dem i konservburkar.
Man kom in  med sådana här båtlaster med ostron. Det är ju inte underligt att man kunde bli förbluffad av den stora fångsten.
Här stod det en man och skyfflade upp ostronen för vidare befordran till fabriken.
Nu har vi kommit till Nörre Vorupör vid Vesterhavet. Det blåste småspik, som man brukar säga. Man fick verkligen hålla i hatten om man råkade ha en sån på sej.
Vi tog en liten tur i Aalborg också och fick en rundtur här, där man tillverkar Aalborg Akvaviten.
Nu är vi ombord på färjan mellan Fredrikshavn och Larvik i Norge.
Hej då Danmark. Norge nästa.

Välkommen till min sida. Skriv en kommentar så blir jag så glad. Gilla

Inga kommentarer: