Nelly.com

tisdag 8 oktober 2013

MAT I LÅNGA BANOR PÅ KOS.

Vi var tre par från Helsingborg, som firade semester på Kos samtidigt. Vi är goda vänner allihop hemifrån. Dagen efter vår ankomst gick vi allihop till Mummys Cooking och firade min födelsedag. 
 Först delade vi på en stor grekisk sallad och zaziki till förrätt och till varmrätt beställde vi moussaka. Den föll tyvärr inte alla på läppen den här gången. Men den ser fin ut i bild.
Här sitter vi på Kantoyni Café med kaffelatte och Grand Marniere.
 Vi älskar ju fisk i alla former. Här är en sort.
 Nu sitter vi hos Katerina på hotell Astron och äter en delad pizza. Hon var så generös och la upp extra ost på den  också. Hotell Astron är det stället vi har bott på de senaste gångerna på Kos. Inte den här gången, för då blev det Kosta Palace ett kvarter bort. Men det var samma fina utsikt mot hamnen vid frukostarna,
 Så var vi ute en kväll med Osman min systerdotters X-man på hans specialställe. Han fick beställa och det blev en mängd mezes.
 Det smakade jättefint att få äta typiska grekiska rätter i hans sällskap.
 Småfisk på samma ställe.
Det gick nästan inte en dag, utan att vi drack varsin färskpressad apelsinjuice utan is. Utan is, för annars går det att bluffa och servera flaskjuice också.
 Nu har det blivit nån slags god chokladkaka.
Kaffelatte i repris på en annan servering.
Nu är vi hos Abraham på Plaza. Han har en servering vid havet och har gratis solstolar till sina gäster. Här har vi varit stammisar sen 1993, då vi hittade  hit för första gången.
 God mat, som Abrahams fru Selma lagat till.
 Här var det helgrillad makrill, som smakade fin fint. Den här krogen heter Sardelles. De serverar fisk i långa banor.

                                   
Varsin ny kaffelatte på Kantoyno café. Nu var de fint dekorerade också.
Sista dagen åt vi varsin gyros pita hos Maria. Det var på eftermiddagen innan hemresan. Nu har det blivit en hel del mat,som jag har delat med mej av. Hoppas att det har sett gott ut. Vi gillar verkligen det grekiska köket. Vi drack isad Mythos till maten. Den smakade gott i värmen. Annars vill vi ha rumsvärme på ölen hemma. Som vanligt bjöd hon på Ouzo efter maten, 


Välkommen till min sida. Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad. Gilla

2 kommentarer:

Lena sa...

Jösses, nu blev jag hungrig :)

ansepanse sa...

vad mycket god mat, jag gillar fisk så det skulle ha passat mig
kramar