Nelly.com

onsdag 17 augusti 2011

Rethymnon 2004.

Jag tänkte berätta lite om en resa vi gjorde till Rethymnon på Kreta. Vi kom i sällskap med ett par vänner, som hade bokat ett hotell i närheten av vårt. Här kliver vi av planet, men jag berättar inte vem som är vem.
Vi hade varit i Rethymnon en gång tidigare, så vi visste vart vi skulle ta vägen den här gången för att få god mat. Här ser vi krögaren Manolis, som sägs ha den största mustaschen i stan. När vi var här den här gången hade han öppnat sin tredje krog, men första kvällen gick vi till den han hade från början.
Vi fick jättegod mat förstås allt i grekiska smaker.
Han går omkring bland borden och skålar med alla och bjuder på egentillverkad Raki. Men han var nog lite lurig av sej, för han hade en flaska till sej själv, som han drack från. Vi tänkte, att han kan ju inte vara nykter, eftersom han skålade så. Därför var det väl så, att det han drack bara var alkohol på låssas. Han var väldigt trevlig i alla fall.
Sibbe och jag är nu ute och går i de gamla kvarteren och tittar oss omkring. Det är Sibbe som kikar på knivar, som han älskar i alla former. Men han köpte ingen ändå.
Det här är Fyra Martyrers Kyrka. Första gången vi gick förbi där, så var det en massa folk framför kyrkan.
Det var ett bröllop på gång där inne. De som stod utanför, väntade inte på brudparet, för de väntade på att få komma in till nästa bröllop.

Vi satt på en servering och tog varsin öl och kikade nyfiket på.
Det finns en stor park också. Vi kallade den för Stadsparken. Där var det många gångar och i varje gång stod det statyer av militärer. Vi såg ju fina träd och buskar också, men det förvånade oss en del, att det fanns burar med bland annat strutsar.
Det här är den kända hamnen i Rethymnon. Det finns restauranger runt hela hamnen och det var fullsatt överallt.
Vi fick tips om den här restaurangen, första gången vi var här. Den heter Helona och där serverar de bland annat en fantastiskt god vildgetgryta. Den kunde vi inte undvika den här gången heller.
Varje torsdag är det marknad en bit ifrån hamnen.

Där säljer man allt mellan himmel och jord. Det är frukt och grönsaker, till och med levande höns och kaniner samt kläder och skor. Jag kan inte räkna upp allt.

Men jag hittade ett par röda gympadojor, likadana som Sibbe hade köpt i Puerto de la Cruz. Mina håller fortfarande, men Sibbes fick skatta åt förgängelsen nere i Side i Turkiet i våras.
Det finns långa stränder i Rethymnon och här ser vi den som ligger närmast hamnen. Den fortsätter ännu längre åt andra hållet. Men den här gången hade vi lite otur med vädret, för det blåste som bara den. Det var ju också sent på året ända in i oktober. Men just nu var det ju vackert och fint väder.
Vi gick in i Fyra Martyrers Kyrka en dag. Så här vacker utsmyckning såg vi där.
Den här vackra bilden visar en del av taket. Det blev stämningsfullt med solen som strålade in i kyrkan.
Vi hade ett annat ställe vi åt på också. Det låg i den gamla delen av stans gytter av små smala gränder. Mannen brukade vi på skoj kalla för Kommisarie Morse. Säg inte utan att han liknade honom. Men han heter Kostas Vassalos och äger en krog, där han serverade Mixed grill. Och vilka portioner sen!

Det var både grillat kött och vin till, eller grillade fiskar med vin till. Den här gången blev det bröd, grekisk sallad, zaziki och flera sorters grillat kött, gris, kyckling, lammkotlett, malen köttbifff och en korv. Vi serverades husets vin och en flaska vatten också. Det har ju säkert ändrat sej med krogen och priserna. Men detta vi fick kostade 20.60 €. Kom ihåg att det var 2004!
Så här kunde det se ut över havet, när det blåste som värst.

Jag kallade den här bilden för stormande hav.

I Rethymnon ligger den här kända brunnen. Den kallas för Rimondibrunnen. Det ser ju vackert ut i färgerna omkring.

Så åkte vi på en utflykt upp i bergen. Det var en stor grekisk afton. Vi blev bjudna på mycket mat och så mycket vin vi bara kunde tåla.

Maten bestod av meze av olika slag, men jag tänker inte berätta alla för det blir ju tråkigt för dej. Till varmrätt var det souvlakispett med klyftpotatis. Desserten bestod av säsongens frukter och druvor.

Så småningom blev det underhållning med kretensisk musik och dans. En av killarna ställde en flaska ovanpå ett bord och på flaskan stod det ett glas rödvin. Sen ställde han sej ovanpå glaset.
Han fick vin i ett glas och drack det och kastade sen ner det till de andra dansarna. Det var verkligen en fantastisk utflykt.
Det finns en gammal borg, som kallas för Fortezzan. Det är ett ruinområde, där man kan gå runt och njuta av  ruinerna och utsikten över stan  framöver.
På väg till Köpenhamn på nerresan fick vi uppleva nåt skrämmande. När vi skulle kliva av tåget vid Kastrup, så kom vi inte ut med våra väskor, för det var en kille, som hade satt sina väskor i gången, så vi inte kom ut. Dörrarna stängdes mitt framför näsan på oss, men våra vänner hade hunnit av och tagit med sej Sibbes handbagage.

Det slutade med att vi fick fortsätta till Svågertorp på den svenska sidan och ta oss tillbaka med nästa tåg. Vi kunde ändå trösta oss med att killen med väskorna inte heller kom av vid Kastrup. Men vi var ändå inte ensamma, för det var ännu fler, som inte kom av tåget.

Som tur var så var vi i alla fall  mycket tidigt ute, så vi hann med flyget.

Välkommen till min sida. Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad. Gilla