Nelly.com

lördag 16 mars 2013

Ett besök i den Botaniska trädgården i Puerto de la Cruz på Tenerife.

 Det här är strax innanför ingången till den Botaniska Trädgården, Jardin Botanico, i Puerto de la Cruz. För att få läsa lite om dess historia, så ska du klicka på bilden ovanför.
Alla bilderna i det här inslaget har Sibbe tagit, så jag har hamnat i bild igen. Det är så intressant att se hur konstiga träd och växter, som har tagits hit av en spansk kung under 1700-talet, för att de skulle acklimatisera sig till hans slott på fastlandet. Men allt "fastnade" här och har utvecklats  under årens lopp. 
Parken grundades 1788. Alla spanska sjömän hade order att föra hit växter från hela världen. Det blev många ovanliga växter som samlades in.
Man kan gå runt länge och titta på alla underbara växter. Parken är öppen alla dagar mellan 9 - 18 och det kostar 3 € i inträde.
Här har man lagt in en rund plantering med vackra blommor runt om. Men den finaste blomningen var redan över. Vi har varit här förr och sett många, många fler blommande växter. Våren hade tydligen redan slutat sina dagar.
Jag kan ju inte berätta vad alla växterna heter, men visa hur fantastiskt de växer på alla de sätt.
Ving berättar i sin guide, att det finns ett fantastiskt gummiträd i parken. Undrar om det inte är det här med rötterna, som växer ner från trädets krona. Det glömmer jag aldrig, sen vi var här första gången för många år sen.
Här ser man nedre delen av en stam, men det är inte samma träd som det föregående.
Här växer det också så kallade Papegojblommor. Sådana säljer blomsterflickorna nere i stan också. De är klädda i speciella kanariska dräkter med randiga kjolar. Om man vill ha sådana blommor med sig hem, kan man få dem paketerade, så man kan ha dem som kabingods.
Det här liknar ju ormbunkar, men i så fall är det en speciellt stor sort.

Hoppas att jag har kunnat visa nåt spännande här.

Välkommen till min sida. Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad. Gilla


♥♥♥

5 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Ser fantastiskt ut Gilla! Där skulle jag gärna gått en runda...Vi såg ju också mycket men ingen sådan park. Fast den fina katusdalen som vi besökte var också riktigt fin. Kramiz

Yvonne ♥ sa...

Måste ha varit fantastiskt att gå där och se alla de konstiga träden.. Kram!

ansepanse sa...

tack för ett härligt resereportage, jätteintressant och vackra bilder
kramar

attis sa...

Så underbart det ser ut där. Skulle gärna promenera omkring där och beskåda allt det vackra.
Kramiz

Fenixmonas sa...

Jag var i en liknande anläggning i Tunisien för många år sedan...där fanns också sådana märkliga träd. kramiz