Nelly.com

onsdag 3 april 2013

Vattenspel från Puerto de la Cruz på Tenerife. Orkidéträdgården Sitio Litre.

När vi är nere i Puerto de la Cruz brukar vi fastna vid en mur och titta på hur Atlantens vågor slår in mot stränderna. Vi kan stå både länge och väl. Jag har gjort ett bildspel, där du kan få se vad vi så gärna tittar på. Klicka på bilden här, så kommer du till mitt bildspel.
Vill du se bildspel i full skala, så klicka på "arken" längst nere till höger i bilden, som kommer upp. För att komma dit, klicka på bilden här ovanför.
 I Puerto finns det också en orkidéträdgård med massor av vackra orkidéer. Jag har visat några i min andra blogg, men här kommer alla bilderna jag tog, när vi var där. Stället heter Sitio Litre och där har det bott många kända människor under årens lopp. Det är en privatvilla med en stor trädgård och har öns största orkidésamling och har varit i engelsk ägo sen 1730, 1929 vistades den kända författarinnan Agatha Cristie tillsammans med sin dotter där.
 1875 bodde den kända växtmålarinnan Marianne North och målade många av sina kända verk med motiv härifrån.
 Trädgården är öppen alla dagar mellan 09 - 18. Entrén kostar 0,90 €  och en liten förteckning på latin över de viktigaste växterna ingår.









Det är ju fantastiskt så många olika sorters orkidéer de har här. Underbart att skåda!
I trädgården finns också ett par stora dammar med stora fiskar i. Men dem får du se en annan gång.

Välkommen till min sida. Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad. Gilla

1 kommentar:

Fenixmonas sa...

Så mycket underbara blommor du har fotat! Jag känner intensivt att jag måste börja vidga mina vyer lite...Behöver nya fotoobjekt! Kramiz