Nelly.com

torsdag 6 maj 2010

Fnatt på rabban!

Jaså du förstår inte? Vet du vad rabbemos är då? Rabbor betyder kålhuvud på skånska. Och att ha fnatt på rabban betyder ungefär att man har fått fnatt i (kål)huvudet. Det var precis vad jag har haft idag.

Vad har jag då gjort? För det första, så färgade vi håret och då kan man ju inte gå ut på ett bra tag. Då fick jag för mej att jag skulle städa upp i min garderob.

Visserligen plockade jag bort vinterkläderna i går och plockade alltså fram sommarditona också. Då saknade jag en kär tröja och hittade den ingenstans. Så det var inte svårt att sätta igång den där städningen.

Jag gick igenom allt och fann mina samlingar av utskrivna släktpapper och min gamla Poesibok från det jag var 10 år. Jag fick den av mina föräldrar i julklapp.

Den är ju lite sliten efter så många år och ofta läst. Men det var längesen sist, så jag blev verkligen nostalgisk och läste den från pärm till pärm. Den började med Mammas och Pappas vers till mej.

Det var verkligen mycket längesen, som de skrev sej som Bubben och Gittan. Ja, Mamma kallades för Gittan livet ut förstås i stället för Greta. Men Bubben var deras eget namn på Pappa.

Jag har läst deras kärleksbrev till varandra, som de skrev innan jag föddes som äldsta barnet. Han skrev alltid under sina brev med Bubben.

Jag blir så nostalgisk att jag nästan börjar gråta. Men var inte rädd för att jag skulle vara lessen. Visst! De är borta sen många år nu, men det är enbart av glädje jag minns dom.

Det var massor av gamla brev till mej också från min bästa väninna i min ungdom. Vi har faktiskt fått kontakt med varandra igen sen några år tillbaka. Senast var på hennes födelsedag i april. Vi kan alltså fortfarande prata med varandra som om vi hade träffats igår. Det är underbart.

Hon och jag har ganska lika intressen också med handarbeten och sådant. Det påminner mej om att jag faktiskt gjorde ett fint halsband igår.

Om jag inte har helt fel för mej så är det stora hjärtat av Muranoglas. (Jag får nog se till att stryka underlaget slätt till nästa gång.)

Nu börjar det bli sent som vanligt, så jag vill säga Godnatt och

Dagens Citat:

Blommor är vilsamma att betrakta.

De har varken känslor eller konflikter.

Sigmund Freud.

Inga kommentarer: