Nelly.com

fredag 14 maj 2010

Är du nykter idag?

Det borde du vara, för det har ju varit Helnykterhetsdagen idag. Det är ju alltid det på Kristi Himmelsfärdsdag. En gång i tiden var jag med i SSUH, det vill säga Sveriges Studerande Ungdoms Helnykterhetsförbund.

Det var under samma tid jag var med i Sveriges Kyrkliga Ungdom, eller vad det hette. Samtidigt med detta skulle jag läsa till konfirmationen. Då var man tvungen att gå till kyrkan varje söndag, för annars blev man inte konfirmerad.

Jag blev bekant med Diakonen i kyrkan när jag var på föreningsmötena på onsdagarna. Vi hade nästan samma väg till kyrkan, så vi hade ofta sällskap dit. En söndag kom vi allra först till kyrkan och ställde oss att prata lite utanför sakristian.

Plötsligt hörde vi "NN är du där?" (Jag skriver inget namn.) Det var min konfirmationspräst som kallade på honom. Han gick in i sakristian och efter en stund hörde jag: " Ja, så tar vi en till, till det andra benet." Säg vem som blev helchockad!

Det slog undan benen på mej, att jag tappade min barnatro. Som åren har gått tar jag mej både en hutt och ett par glas vin ibland också.


Ombord på ett galärslavskepp hände det sej en gång, att han som slog takten på trumman, sa att han hade en glad och en dålig nyhet.

 

Bilden lånad genom Google.

Vilken vill ni höra först? Den glada!!! Jo ni ska få dubbel ranson rom till maten. Vilken är den dåliga? Jo, Kapten vill åka vattenskidor i eftermiddag!

Dagens Citat:

Genom att försöka det omöjliga

når man högsta graden av det möjliga.

August Strindberg.

Inga kommentarer: