Nelly.com

lördag 1 maj 2010

Stora demonstrationer i Helsingborg på 1 maj.

I förmiddags råkade Sibbelin titta ut genom vardagsrumsfönstret och fick syn på en mängd folk vid cykeltunneln, som går ner från gatan. Han ropade på mej och som en riktig "pressfotograf" stod jag och fotograferade ett bra tag. Det var tydligen medlemmar av ett av de extrema demonstrationstågen, som samlades där. Om det var höger eller vänster gick inte att urskilja.

Jag är ju inte intresserad av politik, men i det här fallet blev jag nyfiken. Jag fotade flera bilder och även ett par filmer. De totade jag ihop i Windows Moviemaker till en film som jag lade in på YouTube och här kan du se den.

Bilderna är alltså tagna på middagen ungefär. I Helsingborgs Dagblad finns det flera artiklar om demonstrationerna och vad de för med sig. Vädret satte faktiskt lite käppar i hjulen, för demonstranterna. För det blev plötsligt ett ordentligt slagregn ute.

Senare på eftermiddagen såg vi plötsligt både poliser och folk utanför vårt, så jag fick några bilder till, som inte finns i filmen.

Nu var demonst-ranterna på väg hem i hyrda bilar och poliserna var där för att se till att allt gick ordentligt till.  Vi såg inga incidenter, men på TV berättade man att det hade förekommit stenkastning nere på stan.

Den enda vi såg som blev omhändertagen var en äldre man, som fick följa med in i den här polisbilden alldeles nedanför våra fönster. Så småningom blev det lungt igen och inga poliser eller andra syntes till längre.

Dagens Citat:

Om det är något du inte gillar - ändra på det!

Om du inte kan ändra på det - ändra på din attityd!

Maya Angelou.

Inga kommentarer: