Nelly.com

söndag 9 maj 2010

Nytt försök.

Jag är ingen större beundrare av popmusiker eller popsångare. Men en som har fastnat vid mitt hjärta är, förutom ABBA förstås, är Eddie Mercury med gruppen Queen. Han sjöng så fantastiskt vackert och med sån inlevelse, att jag blev helt frälst på honom.

Tyvärr dog han alltför tidigt i den fruktansvärt hemska sjukdomen AIDS år 1991 endast 45 år gammal. Citerat från Wikipedia: Freddie Mercury, född Farrokh Bulsara 5 september 1946 i Zanzibars stenstad i nuvarnade Tanzania, död 24 movember 1991 o London, var en brittisk artist, mest känd som sångare i bandet Queen.
Mercury skrev några av bandets mest kända låtar, till exempel "Bohemian Rhapsody", "We are the Champions" och"Crazy little thing called love". Det var till stor del tack vare Mercury som Queen blev ett av världens mest populära band under 1970-1980- och 1990-talen. Han ansågs ha en speciell scennärvaro och ett gripande sätt att få publiken att sjunga med. Mercury hade en röst som kunde nå väldigt höga oktaver och toner som de flesta bara kunde nå i falsett. Mercury, som var bisexuell, avled i lunginflammation i samband med sjukdomen AIDS år 1991.

Tillsammans med operasångerskan Monserrat Caballé sjöng han in albumet Barcelona (1987), vars titelspår senare användes inför Olympiska sommarspelen 1992 i just Barcelona.
De här två har satt ett utsläckbart minne i min själ med detta fantastiska uppträdande i samband med OS i Barcelona. Låten blev hymn vid OS i Barcelona 1992.     
Dagens Citat:
Många människor betraktar sig som muntra och glada till sin natur, därför att de skrattar åt sina medmänniskors missöden. Thorvald Gahlin  Lite galet blev det ändå, för jag kunde inte centrera citatet som jag brukar göra, för då blev hela skriften ovan också centrerad.

                                         

Inga kommentarer: