Nelly.com

torsdag 10 mars 2011

En resa bakåt i tiden.

Idag såg vi ett program på TVn som handlade om Granada och då blev jag så inspirerad att jag tittade igenom mina gamla scannade bilder från Granada och Ceuta i Spanska Marocco. Då tänkte jag att det kunde vara trevligt att visa hur det såg ut där 1971 eller var det 1972?



Det var min man och jag, som reste till Torremolinos för andra gången. Här står jag vid en vattenbassäng, där man fortfarande hämtade sitt vatten då.


Alldeles intill hittade vi dessa damer, som tvättade sina kläder i en kanal.



Vi köpte en utflykt med buss till Granada och Alhambra. Här syns båda. Detta var i början av våra Charterresor.


Nu har vi kommit in på Alhambra. Det fanns vackra vattenspel, men eftersom det var min man, som fotade blev det inte alla gånger de saker som jag saknar nu. På den tiden var det inte jag som höll i kameran.


Här står jag och tittar ut från ett vackert fönster i Alhambra.


Det här var ju ett tjusigt valv. Men tyvärr så var jag nog inte så intresserad av kultur på den tiden och vår guide berättade nog inte så mycket heller. Man var nämligen tvungen på den tiden att ha en spansk guide med också. Det var en äldre herre, som nog inte pratade så mycket engelska heller, så man begrep vad han sa.


Här står jag tillsammans med den danske guiden och en dam.


Nu kan man se ett av tornen på Alhambra.


Detta är ju en vattenreservoir igen. Fint kaklat.


Ytterligare en utsikt från Alhambra om jag inte minns fel.

Nu har vi kommit till en grotta, där vi fick underhållning med spanska danser av zigenare. Damerna dansade och herrarna spelade gitarr.


De var både vackra och duktiga.


Som du ser, så hänger det fullt av kopparkittlar och liknande i taket. Det var ju sådant som man ville sälja till turisterna.



Här är det den vackraste av flickorna. Det var ju min man som stod bakom kameran. :-) Vi andra fick sitta på bänkarna längs väggarna.


Nu har vi hamnat i Granada stad. En fin staty och ett vackert vattenspel



En annan dag köpte vi en utflykt till Ceuta i spanska Marocco. Här ser man Gibraltarklippan.


Nu har färjan anlöpt Ceuta, sen vi hade korsat Gibraltar sund.


Numera hade man bara kallat detta för turistfälla och visst var det det. Men vi tyckte att det var spännande att få sitta på en kamel.


Strax innan vi  kom in till själva staden, blev jag ombedd att ta hand om de här ormarna. Men det hade jag ingen lust alls till, så det blev den danska guiden, som fick ställa upp.



Nu har vi kommit in till Kasban. Det var mycket folk och guiderna sa att vi var tvungna att hålla oss i närheten av dem, för annars var det risk att man skulle gå vilse.


Vi besåg bland annat ett vackert palats och här såg vi den här tronstolen. Men man fick inte prova den.


Här ser man folkvimlet och bara en del av alla försäljarna.



Här blev jag ombedd att handla av den lille killen. Vad det var för nåt, kommer jag inte ihåg. Men en sak handlade vi i alla fall. Nämligen ett sängöverkast, som vår äldste son fick. Nåt annat kommer jag inte ihåg idag och kan ju inte fråga heller eftersom min man dog 1979.

Du kommer till min vanliga blogg om du klickar HÄR

*******************************************************

Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad.

Gilla

10 kommentarer:

Margit sa...

Inte så farligt..med mina utgifter...När jag fick böteslappen på bilrutan..då hade jag ju redan betalt tandläkarutgiften..och i gårkväll..så 2knappade jag in" pengar för P.boten..så nu är det fixat. och jag jobbade ju på natten..så ag får ju extra pengar..nästa månad..så det ordnar sig...."Som man bäddar får man ligga"...parkerar man..FEL..då är det bara att betala..Vi har ju gjort så SÅ MÅNGA GÅNGER förr..men INTE fått böter..SÅ nu kommer jag INTE att lämna bilen mer än 5 min..och köra den till P platsen..istället...
Kram!!!!! Hälsa Bert!

Vicke sa...

då provar jag igen

Eva sa...

Hejsan! Leo tackar för gratulationerna.
Så mysigt det ser ut. Jag vill också resa utomlands men det får väl vänta till barnen flugit ut.
Ha en skön dag.
Eva

Anonym sa...

Granada ser i pricip likadant ut idag - men man ser skillnad på kläderna :-)
Härligt med gamla bilder!

Diana sa...

Fina bilder! Du får jämföra dem med Amas så får du då och nu bilder. :)

Sv: Detta är försådden till blomkålen, kommer gallra och plantera om allt eftersom.

Nett sa...

Wow.. vilken resa du har gjort och vad kul att spara på bilderna och få in dem i bloggen, härligt att du delar med dig. Kram

Anonym sa...

Hej på dig !
Mycket trevligt att läsa om din Nostalgi tripp.
Kram Reseglad

Vicke sa...

Ha en fin dag nu

Ninja sa...

Nu har jag tittat på bilderna....det var trevligt att se hur det såg ut då..nu.

Unknown sa...

Kul att se bilder och läsa om er resa. Åker själv till Grenada och Alhambra inom kort och det ska bli spännande 🌞