Nelly.com

onsdag 2 mars 2011

Tips till din resa till Paris.


Du kommer till tips jag fick om Paris. Det skrev jag om i min Metroblogg tidigare. Klicka bara på http://gilla-gilla.blogspot.com/2010/09/resetips-till-paris.html#comments här. Den är ju överförd hit. Det gick inte att länka på annat sätt idag.

Så fortsätter jag med att visa bilder från vår första resa till modets huvudstad.


Jag hade då en modebutik i Helsingborg, som hette Boutique Tre Hjärtan och vi gjorde våra inköp bland annat i Paris. Den här bilden visar Triumfbågen och vi förstod att nåt speciellt var på gång.


 Det visade sej att det var den ryske presidenten Bresnjew med sitt följe. Det var alltså ett stadsbesök på gång. Och det var massor av folk ute och ville se honom. Vi hade ju inte en susning om att det besöket var på gång.


Klart att vi måste se Eiffeltornet med sina 300 meter från början. Men 1959 så byggde man ett TVtorn ovanför så höjden blev 324 meter. Här är det jag som står på väg att äntra tornet.


Och här har jag kommit upp en bit. Jag kan inte säga idag om det var så högt man kunde komma då, för det har jag glömt.


Här kan man ju se i alla fall att det var ytterligare en bit till upp till den högsta delen.


Det här är en underbar utsikt från tornet.


Så kan jag visa vårt ärende till besöket i Paris. Det är ingången till den enormt stora modemässan.


Den här bilden kan jag berätta en historia om också. En kväll var vi och skulle äta vid den här restaurangen Au Cadet de Gascogne. Jag/vi (min man) hade aldrig ätit löksoppa nån gång och ville prova på det. Det var alltså kvällstid och vi satte oss vid deras uteservering, som var på ett rätt stort torg mittemot ingången. Beställde soppan och inväntade den. Eftersom det var rätt lång väg för servitören att gå funderade jag inte länge alls innan jag började äta. Den var ju kommen direkt från ugnen och allt var otroligt varmt. Så vid den första skeden soppa brände jag sönder gommen med en gång. Allt skinn i gommen föll ner i munnen och sen tog det flera dagar innan jag kunde äta något med smak. Det var alltså OSMAK! Sen dess har jag alltid varit försiktig med HET mat.




Detta är Place du Tertre, där alla konstnärerna sitter med sina tavlor och försöker sälja sin konst.

Då hoppas jag att du har fått en liten inblick vad jag var med om på mitt första besök i Paris.


1 kommentar:

diana sa...

Vilken fin blogg. Intressant läsning :)