Nelly.com

torsdag 16 augusti 2012

Stockholmsresan 6.

Så var det näst sista dagen på vår resa.
Jag måste ju först visa vad jag hittade på vårt täcke kvällen innan.
Jo det var en fin gräshoppa, en så kallad vårtbitare, som hade landat i den färggranna sängen. Med förenade krafter lyckades vi få den ut genom fönstret, för det hade nog inte varit så kul att vakna med en sån på näsan.

Vi skulle åka iväg med Sibbes Barnbarn, hans fru och två barn och spela äventyrsgolf. Kommer inte ihåg vad stället hette.
Äventyrsgolf spelas alltså på en miniatyr av "riktig" golf, inte minigolf. Underlaget är ojämt och det är svårt att beräkna var bollen hamnar nånstans. Kul hade vi i alla fall.
Tillochmed småbarnen hade miniklubbor de fick slå med, när vi andra var färdiga. Men det var så mycket folk på banan, att vi blev tvungna att hoppa över en del banor och sen gå tillbaka till dom vi inte hade spelat. Vi var ju fyra som tävlade och jag kom på en hedersam fjärdeplats. ;-D
Här är den minsta tösen iförd verkligt stora solglasögon. Men det var hemma hos sin farmor.
Medan vi spelade ringde min äldste son och ville bjuda mej på lunch. Visst, så han fick köra till golfbanan. De andra åkte hem till Täby Kyrkby medan jag väntade både länge och väl, för sonen hade lång väg dit.
Han hade tänkt sig att vi skulle åka till Furusund och nu sitter vi på serveringen till Furusunds Värdshus. Då kom det en färja förbi i det smala sundet.
Det var alltså här vi hade bänkat oss ute i trädgårdsserveringen. Båda var vi sugna på deras kända fiskgryta, som det stod i matsedeln. Men vi blev inte speciellt glada.

Först kom det ett glas vitt vin till mig. Men glaset var inte ens halvfullt och det var varmt ute, så det fick ju stå ett bra tag innan maten kom. Det kom inte nåt vatten till vinet förrän efter påminnelse. Ej heller nåt bröd och när det kom var det torra skivor och inte ens nåt smör till eller nån assiett att lägga det på. Så satt vi väl åtminstone i 3/4 innan själva maten kom.

Då var det definitivt inte nån gryta utan snarare en fisksoppa. Den smakade inte illa, men långtifrån vad man hade lovat. Jag tyckte faktiskt synd om min son, som verkligen ville bjuda på nåt gott. Så det känns inte bra att ens försöka rekommendera stället.
Utsikten kunde vi inte klaga på ändå. Solen sken och det var underbart väder.
När vi hade ätit färdigt, så begav vi oss ner till hamnen i Furusund. Här kunde vi se några båtar, medan vi åt varsin glass från kiosken istället för att beställa dessert på Värdshuset.
När vi gick till parkeringen och hämtade bilen fick jag syn på den här kvarnen. Vädermölla som man säger här nere i Skåne. Den var fin. Så skjutsade han mej hem till Sibbe, hans dotter, hans svärson och barnbarn. Han stannade ett bra tag och pratade med dem och hade det tydligen trevligt. Det hade vi i alla fall. Så snart var den här dagen slut också.


Välkommen till min sida. Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad. Gilla

1 kommentar:

Fenixmonas sa...

Inte klokt så mycket ni hann med på Stockholmsresan! Kameran till hands och dina bilder är så härliga! Förstår att sonen blir besviken när han vill bjuda fint och det blir som det blir...men det är tanken som räknas! kramiz