Nelly.com

lördag 11 augusti 2012

Stockholmsresan 1.

Jag tänkte berätta lite om vår resa till Stockholm, där vi skulle vara med om mitt ena Barnbarns bröllop. Vi flög alltså från Ängelholm till Bromma, där vi blev mottagna av min yngste son. Han körde oss hem till sig och sin hustru. Där blev vi bjudna på middag på en härlig balkong i solen.
Efter en trevlig samvaro, var det meningen att han skulle köra oss hem till min dotter. Men det var lite tidigt för henne, så han körde genom stan och stannade till på Söder nedanför höjderna. Hela tiden genom stan guidade han oss om, vad alla husen var. Vi åkte bland annat förbi Rosenbad, Riksdagshuset och andra stora officiella byggnader. Sånt som vi inte kände till. Han har faktiskt varit busschaufför i Stockholm i många år och även varit turisguide med buss, så han känner verkligen till stan. Han körde bland annat genom Gamla Stan.
Det är Kaknästornet i bakgrunden och i förgrunden var det väl Skeppsholmen? Det är inte lätt att komma ihåg allt med en gång.
Det här vet jag i alla fall, att det är en vy över Gröna Lund.
Sen längre till vänster om oss, kunde vi se dessa fina kyrktorn. Vilket som är vilket vet jag inte, trots att jag är född i Stockholm, men jag flyttade därifrån, när jag bara var 10 år.Sen fortsatte vi till min dotter och där fick vi logi över natten.

Välkommen till min sida. Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad. Gilla

2 kommentarer:

Siita sa...

Hejsan Gilla. Mitt barnbarn i Sthlm hans farfar har kört buss i många år i huvudstaden. Din son kke känner han. Han heter Urban Parmsäter. Kram

Fenixmonas sa...

Så fint Gilla att få en riktig Stockholmsguidning av sonen! Fina kort har du tagit också...Verkar vara behändigt att ta inrikesflyget, det tänkte jag inte på då vi tackade nej till gudsonens bröllop. Är det dyrt att flyga inom landet eller...det är över 40 år sen jag flög inom Sverige. Kramiz