Nelly.com

tisdag 20 november 2012

Nostalgiresa till Oslo.

Min allra första utlandsresa gjorde jag när jag var 14 år ungefär. Jag var med och spelade fiol i skolan och så var jag med i skolkören också. Då bodde jag i Arboga. Vi skulle åka till Oslo och hålla konsert där. På vägen stannade vi i Arvika och besökte musikskolan i Ingesund. Läs HÄR om den skolan som numera är Musikhögskola. Där fick vi uppträda för eleverna. Både med sång och musik. Tyvärr ägde vi inte nån kamera, som jag kunde använda, så några bilder har jag inte därifrån, tyvärr. Men man kan ju låna på nätet. Bilden kommer från Vikipedia.
   
Efter den upplevelsen, då vi också fick höra deras elever uppträda fortsatte vi till Oslo. Vi reste med en buss och fick ligga över på golvet i gymnastiksalen på en skola. Av de elever från Arboga, som var med var ett syskonpar, som var mycket duktiga i sång. De hette Einarsson i efternamn och den äldsta flickan hette Margareta. Hon blev senare sångerska i Wien, om jag inte har helt fel för mig.

Vi hade en konsert där också och så fick vi se Holmenkollen och Vigelandsparken.
Där fanns det så många vackra statyer, som jag aldrig kommer att glömma. Visserligen har jag varit i Oslo sen, men inte just där. Vi råkade i alla fall vara i Oslo under 17de majfirandet och jag kommer ihåg att det var mäktigt att se alla människor framför slottet. Då fick vi alltså se kungaparet också.

Bilderna har jag lånat på nätet, eftersom jag inte hade några foton efter den resan. Den var i alla fall oförglömlig för mig.

När jag kom hem igen till Arboga, vet jag att jag hade köpt en flaska Coca Cola till min älskade Pappa. Coca Cola fanns inte i Sverige på den tiden. Han blev glad för presenten, men överlämnade den till mig, så jag skulle kunna smaka. Det smakade alldeles förfärligt tyckte jag. Så än i dag efter mer än 60 år, så dricker jag gärna inte av den drycken. Vad jag hade köpt till resten av familjen kommer jag inte ihåg.

Välkommen till min sida. Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad. Gilla

3 kommentarer:

Margit sa...

Trevlig läsning och vilket MINNE du har, så många detaljer du minns!!!
Även min första "utlandsresa" var till Norge...Narvik. Jag var då också 14 år och följde med Missinskyrkans juniorer på några dagars resafrån Vännäs..
Vi bodde då i Kiruna..i en skola vi också, på madrasser..och åkte över dagen till Narvik med tåg. Och jag "hängde med huvudet utanför fönstret" mest hela vägen...även genom ALLA tunnlarna. Minns att mitt hår var SÅ smutsigt när vi kom tillbaka till Kiruna .och jag då tvättade håret. Vattnet var nästan svart..
Ja det var läge sedn...
Kram!!!

Fenixmonas sa...

Visst är det mäktigt att vara i Norge vid 17 maj! Jag har också varit vid slottet en sådan dag o vinkat till kungen! Kramiz

Fenixmonas sa...

Inte heller jag är mycket för cocacola men det är ju ingen förlust för den drickan sägs ju gå hårt åt tänderna!
Nej ingen mysfaktor på Side Hill, men rent o fint. Kramiz