Nelly.com

söndag 29 november 2009

En katastrofdag, men också trevlig första advent.

Ja, så är alltså första adventljuset tänt och julmånaden startar snart. Det är julskyltning på gång i stan och jag lyckades få Sibbelin med ut på stan. Han gillar inte sådana tillställningar precis. Trångt och dant, säger han. Man hade lovat/hotat med regn. Men när vi gav oss iväg hemifrån, så såg det lovande ut. Men jag tog med mig paraplyet, för då brukar det bli uppehåll. Det höll upp hela tiden till strax innan vi skulle åka hem. Vi tog bussen ner till stan och kom upp till "min" gamla gata, där jag hade affär en gång i tiden. Där var det fullt med folk och trångt förstås.

Så kom vi ut på Stortorget och julstånden där. Men ingen hade lotter på ål. Vi kom över till Kullagatan, som var Sveriges första gågata en gång i tiden. Där satte vi oss vid en servering och drack kaffe och åt varsin kaka. Det gick bra att sitta ute fastän det är sent i november. Vi frös inte för vi hade gott om kläder på. Trots att vi känner en hel del folk på stan, såg vi ingen som vi kände igen. Inte förrän det kom fram ett par och hälsade. Vi hade suttit ihop på Hamnkrogen tidigare i höst och pratat och skrattat ihop, utan att känna varandra från början.

Så småningom reste vi oss och gick längs gågatan. Där var det ännu trängre. Så kom vi fram till Konsul Olssons Plats. Där var det julmarknader. Då tog vi 10 lotter hos HIF, för Sibbelin ville vinna en ål. Det blev ingen alls. Sen ville han åka hem, så jag fick bråttom att fotografera lite. Kameran gick inte att öppna. Katastrof! Jag hade ju laddat den igår. Ingenting hände!

Då tog vi bussen hem och när vi kom upp i lägenheten, så kollade jag kameran. Vad hade hänt? Jo!!! Jag hade glömt att sätta i batteriet. Vi har ju en kamera till, som är mycket vassare, men för säkerhets skull hade jag lämnat den hemma.

Jag tog ett kort på vår fina julkaktus i alla fall, för att kunna visa något dagsfärskt. Förra året, när vi köpte den, så föll alla blommorna bort nästan meddetsamma. Så det är så roligt att den har överlevt och mår bra.

Alldeles nyss gjorde Ibrahomovich 1-0 till Barcelona. Sibbelin sitter och vrålar i stora rummet.

Det här har jag jobbat med i ett par timmar och inget blir som jag vill. Jag har lagt in bilder och sparat, men de bara försvinner. Får se om jag lyckas att lägga in dem senare.

Inga kommentarer: