Nelly.com

måndag 2 juli 2012

Dag två på Kos 2012.


Vi hade frukost inkluderat i priset på vårt hotell. Det var en riktigt hyfsad buffé, där man fick ta för sig. I år hade man till och med installerat en kaffemaskin, så man kunde ta vilken sort man ville. Jag brukade ta cappuccino och Sibbe drack té som vanligt. Man hade olika sorters bröd både vitt och mörkt. Det fanns stekta ägg med prinskorvar eller bacon. Så fanns det stekta champinjoner och ibland äggstanning. Så fanns det ost och köttpålägg, kokta ägg och fetaost, som man kunde ta oliver till. Jag brukade avsluta min frukost med en skål med grekisk yoghurt och honung. Ovanpå det lade jag konserverade persikor och hällde på persikospadet.

Så satte vi oss ute på altanen, som låg mot hamnen. Det blev alltid en härlig början på dagen. I hamnen fanns det en hel del små fiskebåtar och fiskegubbarna satt och rensade fisken och näten. Folk kom och köpte den helt färska fisken tidigt på morgonen.

Sen vi hade vilat efter frukosten brukade vi bege oss ut på stan. Då följde vi kajkanten, där alla utflyktsbåtarna låg. Redan första dagen träffade vi skepparen på Katerina, som vi hade åkt med till Pserimos och Kalymnos ett par gånger tidigare. Båtarna ser ut som piratfartyg. Som varande grek, kände han naturligtvis igen oss och hälsade med kindkyssar på mej och tog Sibbe i näven.
Sen gick vi upp i Gamla Stan, för att kolla vad som hade hänt där. Det var flera butiker som var nerlagda, eller hade blivit uppköpta och fått annan inriktning. En sak som gjorde oss ledsna var att Café Chiao, som min systerdotters dåvaraande man hade grundat, var sålt igen och hade inte öppnat i år. Han är turk/grek och har inget att göra med det längre. Det var så tjusigt under hans tid.
Det såg så trist ut idag. Butikerna som låg tvärs över hade också bytt ägare och inriktning. Vi saknade verkligen männen som hade haft dem. Den ene bodde i Danmark på vintrarna och jobbade med sin bror här på somrarna. Det märktes verkligen att Grekland har ett elände med ekonomin i dessa tider.

Så blir det en "gammal" film om Kos, som jag har gjort tidigare.


Klicka på kyrkan får du se den filmen.

Välkommen till min sida. Skriv gärna en kommentar så blir jag så glad. Gilla

2 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Trist när man hittar gamla fina ställen nerlagda och förfallna, fast det är klart att ekonomin påverkar...Kramiz

Fenixmonas sa...

Jodå, visst försvinner ställen i Side men då blir det alltid någon annan verksamhet i lokalerna. Sällan det förblir tomt...tror aldrig jag sett det. Kramiz