Nelly.com

lördag 27 februari 2010

En lördagssaga. ;D

Idag har det inte varit speciellt trevligt väder, trots att det har varit plusgrader och att det har töat. Men vi har haft annat för oss än att vara ute. För det första behövde mitt utseende få en ordentlig lyft. Ny färg! Jag klagade ju för ett tag sen att jag hade fått en ny hennafärg som inte var i min smak. Nu har jag fått tag på den rätta.

Så här ser kartongen ut, som är med den rätta färgen. Den andra var ju värdelös och mycket omständigare. Dagen började alltså mer eller mindre med att maken skulle hjälpa till med en omfärgning och upplyftning för mej.

Liten beskrivning är kanske på sin plats. Lägg pulvret i en bunke, som tål att bli färgad. Jag har en rostfri sådan. Sen tar du ungefär en matsked honung i pulvret. Rör om och häll sen kokande vatten i och se till att det inte blir för mycket vatten, för då rinner innehållet ner över axlarna. Lagom är bäst. Inte för lite heller. Då blir det bara smuligt och tar inte ordentligt.

Sen tvättar du håret men tar inte i någon balsam i. Torka håret med en handduk så mycket det går. Sen tar du färglösningen och sätter i håret. Du måste göra benor, så det kommer in överallt. Numera har jag ju hjälp av Sibbelin, så jag sitter bara och myser i en stol.

När du har fått i färgen, sätter du en plastpåse runt huvudet och låter det sitta i en eller ett par timmar med färgen i. För att jag inte ska skrämma vettet ur eventuella besökare sätter jag en favoritscharlett runt omkring på huvudet. Den är sen 1970-talet.

Sen står/sitter/ligger/, jag med detta i ett par timmar. Men idag blev det längre, för först klippte jag Sibbelin.

Sen städade jag och dammsög och så fastnade vi framför TVn och såg reprisen på tjejernas tävling i curling. Vi visste ju att de hade vunnit, men det var SÅ spännande ändå. Man fick ju se alla matcherna.

Så var det dags för lite lunch och efter det så duschade jag mej och tvättade bort all färgen. Resultatet kan avnjutas här.

Så här kan det gå, när inte haspen är på! I eftermiddags var Sibbelin och köpte nya tulpaner, men de gamla är jättefina ännu.

Här ser du båda sorterna. Jag har inte mage att kasta de gamla, för det är vackert även med nästan utblommade tulpaner tycker vi båda.

I kväll har Sibbelin gjort en underbar middag. Jag har gjort en beskrivning av nästan samma mat förut.  Se här ! Men istället för potatis och grönsaker gjorde han potatismos och lade över fisken och gratinerade allt i ugnen. Till denna förtjusande goda rätt drack vi ett vitt vin, Oude Kaap, ett Chardonnaivin från Sydafrika, som smakade jättegott till maten. Nu sitter vi och väntar mer eller mindre på Eurovisions-schlagertävlingen, som jag gissar att många med oss gör.

Dagens Citat:

En flicka är som en skugga. Följ henne så flyr hon, fly henne så följer hon dig.

Ryskt Ordspråk.

Så här fin blev han.

Inga kommentarer: