Nelly.com

tisdag 16 februari 2010

Fettisdagen 2009.

Citat från Helsingborgs Dagblad:

I dag är det fettisdagen. Denna dag är enligt gammal tradition kulmen på den festliga fastlagen innan fastan börjar på askonsdagen. Fettisdagen är den sista dagen då man får äta gott och fett, vilket hörs på dagns benämning.

Numera har vi kvar traditionen att äta fastlagsbullen, semlan, med mycket grädde och mandelmassa. Mjölmat ansågs nämligen vara ett bra sätt att förbereda sig för fastan. Den som lägger semlan i het mjölk får den ännu syndigare hetväggen.

Så vill jag visa för er vad min Farfars Farbror skrev i sin dagbok vid 15 års ålder 1848. Du har fått läsa vad han har skrivit förut.

Den 4de mars 1848.

Denna dag kommer troligen att intaga stort rum i Dagboken, ej för det att dagen är mera märkvärdig och helig än de andra, ty det är den icke men derföre att jag nu denna dag, emedan jag har tid, vill skrifva det jag de föregående arbetsdagarna förmeddelst skolan ej haft tid att skrifva.

Som redan nämnt är, var de nyligen förgångna dagarne genommulna och slaskiga, men vid mitt uppvaknande i morse bafanns gatorna betäckta med en hindrig icke kram och våt snö och all slask försvunnen. På skolan blef i dag tillsagt om lof på Måndagen, förmedelst den så kallade Fetmåndan´s skull, för att få ifrån alla lexor och skolbekymmer kunna få i så mycket större ro äta sina hetväggar för de gossar, som hafva sina föräldrar på landet gifves härigenom tillfälle att vistas hos dem 2 eller tre dagar, emedan det i morgon är söndag och dagen derpå Måndag, då vi som nämnt är ha lof. Många hafva begagnat sig häraf.

Gymnasisterna hålla i afton s.k. "Sexa" i stället för tal m.m. De smörja sig nu som bäst, medan jag sitter och skrifver, med hetväggarne. Gustaf är der äfven, naturligtvis och derigenom har jag tillfälle att skrifva mina små hemligheter, hvilka han ej får äran att se.

Gustaf Lindström, Calles äldre bror, blev så småningom professor i paleontologi på Naturhistoriska Museet i Stockholm. Det finns ingen bild på Calle, för han dog endast 19 år gammal.

Dagens Citat:

Pappa var ett stort barn som jag hade när jag var liten.

Alexander Dumas den yngre.

Inga kommentarer: