Nelly.com

måndag 1 februari 2010

Friskt eller sjukt?

 Det här har vi väl fått nog av nu, eller hur?

I morse läste vi i HD, vårt husorgan att ett nytt virus är på gång. Det står att det drabbar småbarn, men i papperstidningen stod det också att gamla var i farosonen och kunde få lunginflammation och så vidare. Det är säkert det viruset vi blev drabbade av förra veckan, men som vi tack och lov har blivit bra från igen.

Jag har varit lite rädd för att jag skulle få hosta, för då går den så långt ner i lungorna. När jag var barn, så hade jag nämnligen TBC eller tuberkulos i lungorna. Det är ju gudskelov näst intill utrotat numera, men jag drabbas lättare av djup hosta.

Så till lite roligare, men även det relaterat till hälsan:

Telefonen ringer hos Petterssons. Marie Pettersson svarar i telefonen.

-Hej! Jag ringer från Vårdcentralen. din man Martin Pettersson var hos oss igår för att ta blodprover, eller hur?

-Ja, hurså?

-Vi har råkat ut för en beklaglig arbetsolycka. vi hade en annan Martin Pettersson här igår, som tog blodprover och av nån anledning var bådas personnummer oläsliga på provrören. Säkert nåt printerproblem.

-Kan ni ta nya tester då? undrar frun.

-Tyvärr med anledning av de nya sparkraven inom den offentliga hälsovården, får man ta omfattande blodbilder bara en gång per person och kvartal.

-Jasså?

-Så nu har jag dåliga nyheter att meddela. Antingen har er man HIV eller Altzheimers.

-Det kan inte vara sant. Vad ska jag göra nu? säger frun.

-Vi rekommederar att ni tar er man till stadens centrum och lämnar honom där. Hittar han hem själv, så ha inte sex med honom!

Det här fick jag i ett mejl från en god vän på Reseguiden och jag kunde inte låta bli att visa den för dej.

Dagens Citat:

Var inte rädd för motstånd - kom ihåg att det är i motvind och inte i medvind som en drake stiger. Okänd.

Inga kommentarer: