Nelly.com

lördag 6 februari 2010

Melodifestivalen.

Ja, nu satte den igång igen Eurovisions-schlagerfestivalen. Det var inte så många som ställde upp med en riktigt medryckande låt, efter mitt tycke får jag väl säga.

Här kan du läsa och lära allt om festivalen på SVT,s hemsida.

Nr. 1 Ola Svensson med "Unstoppable" gick ju vidare till Globen direkt. Han sjöng bra och låten var kraftfull och bra.

Nr. 2 Jenny Silver med "A place to stay" borde jag ju hållit på, eftersom hon kommer från grannstaden Ängelholm. Men icke. Dessutom åkte hon ut direkt utan vidare medverkan. Jag tyckte att låten var tråkig och lite mesig.

Nr. 3 Linda Pritchard med "You´re making me hot-hot-hot" är också ut leken, men efter mitt tyckande kunde hon gott fått gå vidare.

Nr. 4 Pain of Salvation med "Road Salt" gick vidare till andra chansen. Sämre klädsel kunde jag dock inte tänka mej, jeans med jättestora hål på knäna. Inne, javisst, men ute tycker jag i ett sånt här sammanhang.

Nr. 5 Anders Ekborg med "The Saviour" gick inte vidare alls. Det var en ren musicallåt och hade passat bättre i ett annat sammanhang.

Nr 6. Jessica Andersson med "I did it for love" gick vidare till andra chansen. Hon har en varm och mjuk röst och ibland riktigt kraftfull.

Nr 7. Frispråkarn med "Singel" fick inte fortsätta alls. Hur man bara kan välja en rappare med en sån låt till ett sånt här tillfälle, får en att fråga sej, om det inte finns med några mera bra låter överhuvudtaget.

Nr. 8 Salem Al Fakir med "Keep on walking" gick förstås vidare till globenfinalen direkt. Han var favorit hos Unibet enligt Helsingborgs Dagblad. Han hade en rar melodi, som jag tyckte om.

Här kan du läsa om vad Torgny Nilsson på HD tyckte om de som ledde festivalen, nämnligen Christine Meltzer, Måns Zelmerlöf och Dolph Lundgren

Inga kommentarer: