Nelly.com

onsdag 24 februari 2010

Nu blir jag bokrecensent. :D

Idag var vi nere på stan för första gången på länge. Vi har fortfarande runt nollan och det blir halt på många ställen. Därför har vi inte vågat oss ut så långt förut.

Hälsade på hos en kompis i en modebutik och fick låna en bok, som heter Guccikrigen och är skriven av Jenny Gucci med undertexten: Hur jag överlevde mord och intriger i världens största modehus.

Hon har läst den och säger att den är spännande och intressant. Man får inblick i Modehuset Gucci på olika områden. Så den ska jag börja att läsa i kväll i stället för en annan jag håller på med.

Den kan jag däremot inte rekommendera. Det är mycket sällan jag inte läser ut en bok, som jag har börjat på. Men det kommer att hända med den här.

Den är skriven 1978 och handlar om en flicka som kommer till San Fransisco och kommer att bo tillsammans med olika människor i samma hus. Boken är rörig  och hoppar från person till person. Antingen är dom bögar eller flator eller knarkare. Jag gillar inte den typen av böcker, så jag råder verkligen inte att du läser varken den eller nån annan av samme författare. Jag har genom lån två till av honom.

Men däremot vill jag rekommendera den här.

Hasse Alfredsson har skapat en spännande släktkrönika, som handlar om familjen Brosse genom åtta generationer. Den berättas genom Karl Brosse född 1929 och denne talar om hur föregående generationer har haft det och hur släkten utvecklats under årens lopp. Boken är verkligen läsvärd. Mitt Citat för idag, står redan på bokomslaget, men kan kanske vara svårläst.

Dagens Citat:

Grässtråets barn, så lika sin fader,

Växa och dö i oändliga rader;

Morgon blir afton i evig ring.

Tiden är ingenting.

F.M. Franzén.

Inga kommentarer: