Nelly.com

fredag 25 december 2009

Juldagen i fulväder.

Ja nu är dessa Adventsljusen nerbrunna, eller säger man uppbrunna? Ljusen är utbytta och uppbrunna igen. Vi bränner många ljus under julhelgen.

Jag kanske skulle ha sagt God fortsättning på Julen förstås allra först, men det gjorde jag ju inte. Nu är det gjort och jag hoppas att ni inte har ätit för mycket på en gång. Lagom är ju bäst.

Igår Julafton åt vi bara lite av maten, som vi hade hemma, så idag blev det en fantastiskt fin Janssons Frestelse. Många kommer nog att protestera på namnet. Men vår Jansson blev följden av att Sibbelin var ensam i "sommarstugan" en gång när jag fortfarande arbetade inne i stan. Då hade jag bilen och körde dit och Sibbelin hade då långt till mataffären.

Han gjorde en inventering av kylskåpet och hittade bland annat potatis, lök, grädde och Matjessill. Då fick han en idé och gjorde en "Jansson" av nämnda ingredienser. Det gjorde stor succé och så har "Jansson" tillverkats hos oss sen dess!

Så här ser "stugan" ut, sen den blev såld till ett tyskt par.

En gång var min äldste son på besök och blev bjuden på som Sibbelin sa i förväg Världens godaste "Jansson". Ha, sa sonen, som själv är mycket duktig på att laga mat. Men när han hade ätit färdigt sa han: "Du har alldeles rätt." Den brukar vi bjuda på vid vissa tillfällen, när vi har gäster hemma.

Jag glömde ju att berätta att till "Jansson" drack vi ett par pyttesmå snapsar av mitt eget hemgjorda Svarta Vinbärsbrännvin. Det har stått och päst sen i augusti och vilken smak, vilken smak. Fantastisk gott, utan att skryta. För att förtydliga, så blev det absolut ingen sprit igår. Det är en tradition hos oss. Julafton ska vara nykter.

Inga kommentarer: