Nelly.com

lördag 26 december 2009

SPRÅKPOLIS? ... JAG?

Nej inte alls! Men jag blir lessen (ledsen) när folk skriver fel. Jag skriver på ett annat ställe också. Där handlar det om resor. Man kan skriva och berätta om sina resor och det finns mängder av folk, som skriver fint och bra. Det jag kan reta mej på är när man blandar ihopa det där med DOM=DE=DEM.

Jag skriver gärna själv i talspråk och använder mej av dom till exempel. Men när man skriver DEM gjorde ..... så kryper det i kroppen. Det heter ju De gjorde..... Jag skriver gärna mej, dej och sej också. i stället för mig, dig och sig. Jag hoppas att jag inte får nån språklärare på mej för det här. Men jag är faktiskt gammal nog att kunna skriva rätt, det kan jag garantera. För jag gick i skolan på 40- och 50-talen och då fick man lära sej ordentligt hur det egentligen heter. Det jag skriver är ju på talspråk.

Så kom ju det där med Du-reformen 1967 med Bror Rexed, som var generaldirektör i Medicinal-styrelsen. Honom vill jag verkligen tacka. Under min ungdomstid var man inte du med jämnåriga ens, när man träffade på mammor med barnvagn. "Goddag fru Si och Så". Jag var nämligen också riktigt ung mamma bara tonåring, så nu känns det riktigt förfärligt, när man blir tilltalad med NI av välmenande expediter. Då känner man sej gammal. Men de tror ju att det enbart är mycket artigt.

Inga kommentarer: