Nelly.com

söndag 6 december 2009

Nya tag om Fredriksdals julmarknad.

Som du kanske såg, så tappade jag allt vad jag hade skrivit om Julmarknaden vi var på idag. Men nu tar jag nya tag.

När vi kom till grindarna, så det första som mötte oss, var en himla massa folk. Julmarknaden pågår i tre dagar, nämligen fredag, lördag och söndag. Julmarknaden på Fredriksdals museum och Trädgårdar är alltid fullsmockad, för det är så himla trevligt där. Jag har fotat och spelat in video på vår lilla digitala kamera.

De här tomtarna är tillverkade i Waldorfteknik av Karin Johnsson och är verkligen förtjusande.

Det var många konsthantverkare här, men det går inte att visa alla, för det skulle bli för tröttsamt.

Nästa stånd som tilldrog sig mitt intresse var det här med hattar och handledsvärmare bland mycket annat.

Vilka konstverk Liselotte Granström N. har åstadkommit. Hon har en hemsida som heter www.formullerat.se, Där man kan få se mer av vad hon gör.

Den här käcka damen säljer både ost och korv. Hon är en gammal bekanting till oss. Korven föll Sibbelin i smaken (som vanligt, hans favorit) så han köpte en stor ring, av henne.

När vi stod och skojade som mest hos föregående, så kom en tjej fram och hälsade på mig. Hon kände igen mig från Reseguiden, där vi båda är med-lemmar och dessutom vänner. Hon kände igen mig. Men vi har aldrig träffats i annat än cybervärlden förut. Hon stod i ståndet vid sidan om och sålde bröd.

Så kom vi till denna förtjusande dam, som sålde Parmaspecialiteter. Fin Parmaost, som smakade jättegott. Hon var så elegant i sin fina dress och representerade KullaGourmet i Mjöhult utanför Helsingborg.

När vi kom ut från den utställningen var det till en bakgård, där det fanns flera marknadsstånd och så var det tre herrar som sjöng och spelade så trevligt.

Det var Dan Bornemark under sitt alias Torsten Konrad. Namnet Bornemark är ju inte helt okänt kan jag tänka mig.

Vi drack kaffe med fyra läckra kakor till, till det facila priset av 100 kronor för oss båda i caféet i Kulturhuset.

Över hela området nästan finns det sådana här små söta marknadsbodar. Här sålde man Sillamackor.

Lite här och lite där fanns det sådana här korgar, man eldade i, så folk skulle kunna värma sig och så ser det ju trevligt med lite ljus. På flera ställen fanns det också marschaller som lyste upp gångarna i parken.

Så fanns det ett ekipage med häst och vagn till barnens förtjusning. Det är nästan fullsmockat varje gång de kör runt i parken.

På ett ställe köpte vi sådant här stenugnsbakat surdegsbröd. De hade inget bröd i ugnen för tillfället, men en kille stod och langade in stora vedstockar i ugnen, för att kunna baka mer bröd senare.

Utanför där vi köpte brödet stod det en stor gran och den här lilla julbocken. Den var tillverkad av granris. Sen började vi gå hemåt, för då hade vi blivit trötta, för vi hade varit ute rätt länge då.

På hemvägen köpte vi varsin pizza. De var bautastora, så vi orkade inte äta mer än halva våra pizzor. Men de blir ju till lunch i morgon.

PS. Det här gick inte heller felfritt, för plötsligt så hade både text och bilder från någonstans i början hoppat ner till botten. Men jag lyckades att rätta till det. DS.

Inga kommentarer: