Nelly.com

söndag 31 januari 2010

Söndag en riktig arbetsdag.

En period nu har allting gått som på kryckor. Städning och ordning har legat nere ett tag hos oss. Men idag söndag kände jag mej manad till att ta itu med oredan.

Förut har allting gått i snigelfart, för vi har inte haft geisten att ta itu med saker och ting på grund av våra förkylningar. Nu gick det av bara farten.

Allting kan ju inte gå på räls precis, man varför kan inte en dammsugare göra det? Jag kan ju inte säga att jag skulle vilja ha en självgående för det. Man blir ju lite andfådd när huset är färdigrensat. Lite draghjälp hade ju varit bra. Till och med dammsugaren fick sej en duvning, för hjulen på munstycket var alldeles igengrodda med röda hår, svarta hår och vita hår. Gissa vems det röda var! Sibbelins kan det inte vara, för han är riktigt kortklippt.

Apropos Sibbelin, det är han som använder min krycka nu, den jag hade när jag hade brutit fotleden.  Det är ju hans knä som bråkar.

Förut var det den här knölpåken han använde. Den har han gjort själv för många år sen av en gren från en ek. Då visste han verkligen inte att han skulle komma att behöva den.

Den gamla skomakarlampan såg lite nedslagen ut, men nu har jag höjt den till skyarna. så nu skiner den som en sol igen.

Vi trodde ju att det skulle bli en promenad så vi kunda mata fåglarna med det blev inget av. Så jag visar mina inomhusfåglar istället. Den här ovan är skapad av konstnärinnan Gull Krook. Jag tycker mycket om den.

De här fåglarna äar av glas och kommer från en glashytta i Hjo. Hjomenvisst.

Den här pippin kommer också från Hjo. Ägget kommer från Kosta och har samma färgsättning. Monica Backström har skapat ägget. Vilket kommer först ägget eller fågeln? är den ständiga frågan.

De här fåglarna i stengods kommer från Råå. Vad konstnären heter kommer vi inte ihåg.

Detta är duva, som också fungerar som skål. Den har jag köpt på Kos 1992 eller -93. Det är nån slags lergods tror jag.

Så har vi ett saltkar i glas med en pippi på.

Det här är små miniatyrer i ett porslinsliknande material. De brukar stå i mitt kast där jag har en hel del småsaker.

Här har vi tre tuppar i också ett porslinsliknande material. De är fina att duka med till Påsk.

Till slut kommer den kloka ugglan, som är en saltströare. Jag är mycket mallig att jag kan artbestämma en del av fåglarna idag. Alla bilderna är tagna idag. Så fick du se hela min samling av fåglar.

Dagens Citat:

Att träta med en kvinna är som att läsa en tidning i full storm.

Fjodor Dostojevskij

Inga kommentarer: