Nelly.com

torsdag 18 mars 2010

Bra Böcker

Nej det är ingen reklam för just det förlaget men för Ica bokförlag. Det blev bara så. Jag har läst ut den här boken nu.

Den bilden har jag visat tidigare och då skrev jag att jag hade fått låna boken av en väninna, som tyckte att jag med min bakgrund borde läsa den. Nu har jag läst  den alltså och vill beskriva med några ord vad den handlar om.


Namnet Gucci ger dej nog tankar på exklusivt mode med dyra kläder och påkostade modevisningar. Men bakom den glamorösa fasaden döljer sig enligt Jenny Gucci en hel del hemskheter i form av svek, lögner och till och med mord. Företaget bildades redan på  1800-talet och har utvecklats från att vara enligt legenden en sadelmakarverkstad till det stora världskända företag det är idag med från början tillverkning av väskor och tillbehör.


Jenny Gucci som från början var operasångerska blev förälskad i Paulo Gucci, som var många år äldre än hon. Han hade varit gift tidigare och hade då två döttrar i det äktenskapet. Jenny berättar att han behandlade sina döttrar på ett fult sätt. Han ville ha en son, som skulle gå vidare med släkten. Det två gifte sig och de fick en dotter och det var inte bra förstås. Äktenskapet slutade mer eller mindre i kaos förstås. Om du vill läsa mer så läs historien om familjen Gucci. 


Jag har alltså läst boken. Den kommer inte att få Nobelpriset, men är klart läsvärd, eftersom man får reda på vad som händer bakom fasaden.

Så har jag läst ut ytterligeare en bok. Den här:

Boken handlar om en barnmorska, Cecilia Lund, som är gift och har fyra barn. Den berättar om hennes liv med barnen och arbetet. Janousch berättar levande om hennes arbete på ett BB. Hon har nattskift några dagar i veckan.


Mannen arbetar som frilansfotograf och är ofta på resande fot. Plötsligt uppenbarar sej en ung man hos familjen och påstår sej vara son till John, som maken heter.


Detta utvecklar sig på ett spännande sätt och bokens slut blir alltmer spännande och spännande. De sista säkert 50 sidorna sträckläste jag i går natt. Jag kunde inte sluta förrän boken var slut. Janoush har kommit ut med ytterligare en bok om Cecilia och tänker fortsätta med flera böcker om henne. För min del ska jag skaffa nästa, Systerskap, så fort som möjligt. Hoppas att jag kan få dej att läsa den du med.

Dagens Citat:

I datavärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

Jonas Birgersson.

Inga kommentarer: