Nelly.com

onsdag 10 mars 2010

Veiken ska ha tack!

Tack söta Veiken för vinsten i din tävling. Det gällde ju att gissa var du och din äkta hälft hade varit på semester. Efter några gångers gissning kom jag på svaret: Hurghada, eller hur det stavas.

Vi, jag och Nett, fick välja vilket pris vi ville ha. Nett valde en scarabéberlock och jag valde en berlock, som föreställde Nefertiti. Vi var faktiskt överens, så Veiken slapp att lotta ut dem till oss.

Det här är kortet med den lilla berlocken liggande ovanför fick jag av Veiken. Men för att se hur den ser ut på nära håll, så lägger jag väl in en bild av den också. Det är lite svårt att få bilden skarp, men det får duga.

Den föreställer den egyptiska drottningen Nefertiti, som föddes omkring 1380 f.Kr. Hon var hustru till farao Akhnenaton och faster till farao Tutankhamun. Drottning Nefertiti dog troligen 1331 f.Kr. eventuellt av pest eller av ålder. Man vet inte riktigt. Uppgifterna hittade jag på Wikipedia på nätet. Man kan alltid lära sej nåt nytt!

I måndags var vi i Landskrona och tittade lite. Det finns faktiskt en del fina butiker där och en thailändsk krog, där vi åt jättegod mat. Rikligt och smakrikt.

Bilden är tagen på sommaren. Den jag tog nu i motljus, blev alldeles för mörk.

Vi hade ju tänkt att gå på muséet, men det var ju stängt, eftersom det var måndag. Det var snopet, eftersom de hade en ny utställning på gång. Vi tänkte inte alls på vilken veckodag det var.

Det här är muséet utifrån och det var inte mer än fasaden vi fick se där alltså.

Här är ett annat vackert hus i stan. Det finns många vackra byggnader där.

Idag har vi varit i Ängelholm, men därifrån har jag inga bilder alls från idag. Vi ordnade tid för bilen att byta däck och annat, eftersom den ska till besiktning i maj. Vi går alltid till en och samma firma i Ängelholm för sådana sysslor.

Där passade vi på att gå till Brännborns också att titta. Det är en klädbutik, som ligger i samband med ICA Maxi. Från början hette det helt enkelt Brännborns innan ICA tog över. Nu säljer de bara kläder och de är inte dumma alls.

Inom samma byggnad ligger också ett café, som serverar goda bakelser till kaffet. Du kan väl räkna ut med öronen vad vi gjorde. För min del blev det jordgubbsmousse och för Sibbelin blev det en chokladtårtbit. Mums!

Sen åkte vi hem.

Dagens Citat:

En arkeolog är en man vars karriär ligger i ruiner.

Okänd.

Inga kommentarer: