Nelly.com

söndag 21 mars 2010

Festligt på lörda´n.

Ja, nu är jag tillbaka efter en ofrivillig bloggpaus i går. De gick helt enkelt inte att skriva mer än överskriften. Resten av fönstret förblev helt vitt.

Ja, idag har vi haft gäster på kvällen. Så hela dagen förut gick åt att diska glas, tallrikar med mera, med mera. Sånt som hade stått inne i skåpen och blivit dammigt. Det är ju inte var dag vi har folk hemma på mat och så.

Vi hann inte med att köpa nya tulpaner, så de gamla fick duga. Här sitter dom i en tupp, som jag glömt bort, när jag visade alla mina fåglar tidigare.

Som alltid, när vi ska ha "främmande" så är det jag som lagar maten och ordnar för gästerna. Så jag har varit fullt upptagen hela dagen. Vi bjöd på fläskytterfilé med ugnsrostade potatisar och morötter. Så blev det gräddsås med kantareller.

Som tilltugg till Sangrian som Sibbelin bjöd som välkomstdrink hade jag gjort små tarteletter med dels tapenade och dels laxsallad.

Lite blandad sallad blev det förstås också. Men maten glömde jag att fotografera. Till den serverade vi rött vin och som dessert blev det Attis underbara frusna blåbärscheescake med smak av citron. Oj, oj! Så gott det blev. Det blir inte sista gången jag tänker göra den minsann.

Så här såg den ut, när vi hade ätit upp en del. Till cheesecaken serverade vi kaffe och Cointreau. Jag tror nog att gästerna blev nöjda. Det sa dom i alla fall.

Nu har de alltså åkt hem och jag har ordnat med all disk. Eftersom jag vanligen har en diskmaskin som heter Sibbelin, så blev den omdöpt ikväll till Gilla.

Godnatt mina vänner, för nu tänker jag nanna kudden.

Dagens Ranelidare:

Människan borde leva som näckrosen över och under vattenytan och med roten i bottnens dy.

Inga kommentarer: