Nelly.com

fredag 26 mars 2010

Lunch två dagar i sträck.

Efter mina sura skriverier ett par gånger ska jag försöka skriva nåt trevligt. En sak bara. När jag ska svara på kommentarerna, så syns inte de senaste längre, men jag kom på att om jag klickar på rubriken Alla, så kan jag se från början. Så var det inte förut. Så var det nock om detta.

Jag har ju en karl som ordnar med den goda maten här. Jag skulle ha visat i natt hur gårdagens lunch såg ut. Här är den i dag i stället.

Det var panerad vit fisk. Vad den heter kommer jag inte ihåg. Till den så hade Sibbelin gjort en sallad med rivna morötter, tärnad gurka, skivad purjolök, röd paprika i bitar och blandad sallat i olika färger. På salladen hade han hällt Olio Extra Vergine di Oliva och Aceto Balsamico di Modena. Lite salt och citronpeppar, så var den sallaten perfekt. Bara namnen får mej att känna av snålvattnet i munnen. :). 

Idag blev det våfflor till lunchen förstås eftersom det är Marie Beb. Vi har ett dubbelt våffeljärn, som ger två extra hjärtan också.

På det viset gräddar han nästa järn, medan vi äter det första o.s.v. Man får ju varma våfflor på det viset. Vi äter dem med hallonsylt och vispgrädde förstås, som du ser. Vad kan då det här vara?

Titta på nästa då, om du inte kan gissa!

Det är vad vi kallar för Cappuccino. Vi tar vatten i en kanna, häller i Zoegas kaffe i en behållare, som sättes i kannan. Så tar man överdelen på kannan och skruvar fast ordentligt, sätter det på spisen och då händer det fantastiska, att vattnet drages upp i överdelen och då har vi fått ett par halva muggar gott kaffe.

Men för att göra det ännu godare värmer vi lättmjölk i en behållare och vispar upp mjölken med en specialvisp. Detta kallar vi för sugauppkaffe också. Det tycker vi om. Vanligtvis tar vi det på eftermiddagen med en bit mörk choklad till. Mums! :)

Jag orkar inte ta upp tråkiga saker som debatterna i TV, för det var för hemskt. Faktum är, att jag skrev så trist förut, så det får räcka.

Dagens Citat:

Ju fler saker en människa skäms för, desto mer respektabel är hon.

Georg Bernard Shaw.

Inga kommentarer: