Nelly.com

torsdag 1 april 2010

Den första april, jag kan lura dej vart jag vill!

Idag är det som känt den första april. Seden att luras den dagen är faktiskt gammal. Min släkting Carl Silvius Lindström skrev i sin dagbok om den seden så här.

Den 1ste April (1848)

Med denna dag inträder en ny månad, vårmånaden i sin fullaste glans. Mina göromål voro som vanligt läsa, skrifva m.m. och allt hvad till skolan hörer. Den råder en sed här på landet, hvilken sed kanske också råder andra sidan hafvet, nemligen att ända tills klockan tolf å middagen narra hvarenda såsom det heter. Man t.ex. säger Du har en stor kritfläck på ryggen. Den narrade som icke tänker att det är den 1ste April snor sig om åt alla håll, tills han slutligen genom den narrandes skratt blir varse att han blott narrat honom april. Man narrar ofta mycket mera och svårare. Sen man narrat och den narrade fått veta att han blifvit narrad utropar vanligtvis den narrande åt den narrade följande korta rim: "April, april Jag kan narra hvem jag vill"

Härmed slut om detta.

Tidningarna tävlas numera om att luras också. Läs här vad man försöker med i Köpenhamn. 

 HelsingborgsDagblad har sitt eget skämt om Sofiero slott. Slottet har faktiskt blivit valt till Europas vackraste park. Men se det är faktiskt inte nåt skämt.

Jag har inte sett nåt på TV än idag, som skulle kunna vara på skoj.

Men eftersom jag tillhör en äldre generation, kan jag inte låta bli att berätta om, när man, på den svart/vitatiden, visade hur man skulle kunna se bilden i färg. Titta här!  Jag känner i alla fall EN, som gick på det. Men på den tiden var vi inte Sambo! Hihi!

Så var det dags för lite vårblommor, visserligen nyplanterade, men ändå. Vi ses och hörs.

 Dagens Citat: 

Vi är alla lika - på insidan.

Mark Twain.



Inga kommentarer: