Nelly.com

fredag 2 april 2010

Nybakat bröd på Långfredagen.

Idag har vi varit ifarten med mycket.

Först gick jag ut med Noack och gick en promenad. Då passade jag på att ta honom med mej hem till hans lilla Matte J, som fortfarande låg och sov. Hon hade kommit hem sent i natt från sitt jobb på en krog.

Så åt vi frukost och Sibbelin satte en deg till matbröd. Medan den jäste, så färgade han håret på mej och sen klippte jag håret på honom.

Jag har lovat Yvonne Skåningen att visa Sibbelins nybakade bröd. Här kommer lite exempel på det.

Det här var resultatet. De här två bilderna är tagna med vår kamera med 12 megapixlar. Det tog 1 min och 25 sekunder per bild ungefär att ladda upp dem.

Samma bröd med vår gamla kamera. Den har bara 3 megapixlar tror jag det är. Där tog det bara 25 sekunder att ladda upp bilderna med den. Varför jag har gjort så, beror på att jag tycker att det har tagit så lång tid att ladda upp bilderna, så jag ville jämföra. så kanske jag kommer att ta de dagliga bilderna med den gamla i fortsättningen.

Medan de här vackra bröden stod i ugnen, så dammsög jag och städade huset. Sen på eftermiddagen kom Matte J. och lämnade Noack igen.

Det verkar vara lite populärt att läsa om vad min släkting Carl Silvius har skrivit om olika tillfällen på året. Så nu kommer det en beskrivning från en Långfredag:

Den 21 april eller Långfredagen (1848).

Denna dag firas till  minne efter Jesu Cristii lidande på korset.

Här är en sed, nästan i hela Sverige, att några personer kläder ut sig i grymma drägter, och hvilka gå ikring i husen, för att quista opp folket till en åminnelse af Jesu lidande. Sådant brukas också här och kallas "Askkärring". De gå äfven Påskdagen och kallas då "Påskeskräcken" . Då slås de som mest. En hel hop dylika sprungo i eftermiddags och alla stans sorka eller pojkar voro ute och gäckade dem. De fingo ock som vanligt bra smörj. Jag var icke ute ej af räddhåga men af liknöjdhet av detta gatstrykande nöje. Jag erhöll dock temligen med stryk af de båda Askkärringar, som besökte vårt hus. Förmiddagen eller under Gudstjensten är dem förbjuden att gå.

Dagens Citat:

Man väntar så länge på att bli vuxen men det blir man inte, man blir bara äldre.

Okänd.

Inga kommentarer: