Nelly.com

torsdag 1 april 2010

Det blir ju alltid sent!

Nu var det dags att ge en dagsrapport igen. Jag skriver nästan alltid sent på dygnet, för vi har så mycket för oss. Men först och främst vill jag ju alltid svara mina vänner som skriver kommentarer hos mej. Jag skickar ju vidare svaren till vederbörandes egen sida också.

Jag börjar med vad sillen från igår räckte till. Vi stod och hjälptes åt att tillreda den. Jag klippte bort ryggbenen och halverade sillarna, för de var rätt så stora. Sibbelin stekte sill i parti och minut.

Det första som blev färdigt var stekt inlagd sill. Den blir fin på Påskabordet. (Kolla min skånska!) Sen stekte han vidare och gjorde potatismos till.

Här är min portion serverad. Vi har naturligtvis lingonsylt till den här anrättningen. Den ser visst lite mörk ut den här bilden. Sylten ser ju inte röd ut!

Under tiden, som vi åt denna delikata aanrättning, stod den här sillgratängen i ugnen. Det är en av sakerna jag brukar göra av sill. Jag saltar och pepprar (med citronpeppar) och sen rullar jag sillfiléerna och lägger i en oljad form.  Så häller jag en burk med krossade tomater över och sen lite skorpmjöl. Det som ligger överst är ett experiment för idag. Jag har lagt Philadelphiaost i klickar över. Vi hade lite kvar sen sist. Sibbelins idé!

När vi satt och åt, kom jag på att jag hade glömt dillen till sillen. Så nu blev det en EFTER-bild och den förra var en FÖRE-bild. ( Läs det förra ordet högt! :-D) Nu ligger det alltså hackad dill på gratängen också. Den skulle varit inrullad i sillen. Så glömsk man kan vara.

Till eftermiddagskaffet åt vi, trots att magarna var nästan fulla, dessa goda Budapestbakelser. Får se hur mycket vi går upp i vikt.

Min vana trogen så gick jag på blomsterjakt, när vi gick med Noack till hans "Mormor" i ett ärende. Här är resultatet.

Titta! Blommande scillor i en gräsmatta full med både scillor och påskliljor.

Här kom ju påskliljorna också med i bild.

Till slut: 78-åriga kvinnan har avlidit. Detta togs också upp i TV3s program ikväll. Jag kan inte med ord säga vad jag tycker om sådant. Förfärligt är vad det är!

Dagens Citat:

Vänskap som bygger på affärer är bättre än affärer som bygger på vänskap.

John D Rockefeller Jr.

Inga kommentarer: