Nelly.com

söndag 11 april 2010

Ett smultronställe på Åsen i Nordvästra Skåne.

Åsen? Vad är det för ås? Jo Hallandsåsen. Vi hade bestämt oss för att göra en utflykt till Killeröd och caféet där. På väg till garaget fick jag syn på årets första maskros. Rena asfaltsblomman.

Den sitter under ett cykelställ intill en vägg. Så fin den är. Strax därpå gick vi förbi en nyplantering på torget intill Hemköp. Dags alltså för penséerna.

Vi tog bilen och åkte iväg mot Ängelholm, Förslöv och sen till Killeröd på väg mot Båstad. Det går en väg till höger upp till Café Killeröd. De hade byggt om och till sen vi var där i somras. Man har en makalös utsikt därifrån över Skälderviken och nästan hela Bjärehalvön.

De har fantastiskt goda bakverk och mackor. Deras mesta specialitéer är dels Äppelmarängtårta med vaniljsås och stora Räkmackor. Det är det vi två brukar beställa där, men idag gjorde vi undantag från regeln och beställde varsin macka med Skagenröra och varsin vetekringla med äpple och vaniljsås. Kaffe därtill. Jag glömde bort att fota godsakerna, men fotade utsikterna i stället.

En specialitet är också Carl Johan Bernadottes Tryffelbiskvi, som de har komponerat direkt för honom. Vi åt, så magen stod i fyra hörn och en snibb. Det var jättegott. På söndagarna har man mjuk pianounderhållning hela dagen ävenså idag alltså.

Just det här såg vi från vår plats i caféet. De andra bilderna är tagna ute. För Veikens skull tog jag nästa foto.

Toaletterna är också nyrenoverade och jättefina. Rent och snyggt!

Detta fotot tog jag när vi var på väg till bilen för att åka iväg. För att du ska hitta dit kopierade jag en karta. Där har jag ramat in Café Killeröd med en rödpenna.

Det blev en sväng över Åsen och ner till Båstad också. På vägen hem så såg jag massor av tussilago (Tussilago Farfara) i vägkanterna. Men eftersom det inte är jag som kör och vi var mest på 90-vägar, så gick det inte att stanna, så jag kunde ta foton. Så tyvärr den mesta vårblomman kan jag inte visa. Dagens Citat:

Den som tänker ljuga brukar först försäkra att han talar sanning.

Okänd.

Inga kommentarer: