Nelly.com

tisdag 27 april 2010

Solskensmåndag 20 grader varmt.

Idag har jag varit verkligt flitig.

På förmiddagen kollade jag och skickade in deklarationerna per telefon. Det var egentligen inget svårt med det. Men jag vill kolla alla siffror, så att det blir OK.

Sen satte jag igång med att göra betalningarna per datorn för månadsskiftet till banken. Det funkade det också rätt snabbt. Jag är ju van med det sen många år tillbaka.

Sibbelins Quattro Stagioni.
Vi hade bestämt att vi skulle äta varsin pizza till lunch. Vi satte oss i bilen och körde iväg till vårt favoritställe. De har stans godaste pizzor enligt oss själva.

Gillas Calzone Special.

Vi beställde våra favoriter och satte oss att äta utomhus, för vår termometer hemma visade på 20 grader varmt. Det var det alldeles säkert också.

Men så kom det en gubbe, jag kan inte säga herre, för det var han inte. Han såg rätt så otäckt frän ut och var tydligen en ”ny medborgare” från nåt annat land. Så kom killen i pizzerian ut och sa till honom att gubben var tvungen att gå in och betala. Sur och dan gick gubben sin väg in och satte sej vid bordet igen utan något mer än ett glas läsk. Så småningom kom servitören ut och gav honom hans pizza. Men han hade inte med nån kniv eller gaffel.

Så småningom gick gubben in och hade då med sej redskapen och en pappersmugg ut. Den slängde han på marken. Jag bara glodde på honom och kunde inte hålla truten utan frågade: "Varför gör du så där?" "Vad då för nåt?" "Du kastade ju den där på marken." "Det ska du skita i!" Sibbelin viskade till mej: "Håll käften innan han hittar på nåt!" (Ursäkta franskan, men han sa så).

Med minnet om den unge mannen i Landskrona, som orsakade en 78 år gammal dams död, höll jag tyst. Jag är ju inte så mycket yngre än henne. Sen tog jag våra tallrikar och gick in i pizzerian och frågade killen där vad det var för en typ. Han sa att gubben ville att man skulle behandla honom som en kung eller liknande och bar sej illa åt. Han hade dessutom sagt nåt ofördelaktigt om killens mamma på ”sitt eget språk”. Killen var också en senkommen svensk, men var otroligt rar och trevlig och ny på stället. Han kanske kunde samma språk, eftersom han visste vad karlen sa.

Vi tog vår bil och körde därifrån nästan med blodsmak i munnen. Jag har ingenting mot invandrare och det finns rötägg bland dom liksom bland svenskar. Och den här var ett exempel på ett ordentligt rötägg. 

Det här är en vacker Magnolia i riktig närbild.

Det här ska snart bli vackra äppelblommor.

Vi pratade med flera olika på området, men mest med en gammal dam, vars man Sibbelin hade jobbat ihop med. Han lever inte längre och damen var intresserad av de gamla arbetskamraterna som de hade haft tillsammans. Flera av dom var också döda, men det kände hon inte till. Hon var i alla fall glad att vi stannade och pratade med henne. Det blev ju lite social samvaro för henne.

Fina kantväxter.

Här ser du små grodorna, små grodorna och vackra tulpaner.

Så blev det en tulpan i riktig närbild också. Sen körde vi hem och satt på balkongen i solen och drack vårt eftermiddags-kaffe.

Det blev mycket på en gång, men jag var tvungen att skriva av mej.

Dagens Citat:

Det är bättre att gå på hal is och ha det glatt

än att gå i lera och sörja.

Okänd.

Inga kommentarer: