Nelly.com

lördag 10 april 2010

Fredagsmys!

Igår tvättade jag ju i tvättstugan. Den här gången hade jag extra mycket tvätt och naturligtvis var inte föregående man färdig och tvättmaskinerna hade lappar på, där det stod att man hade rapporterat att maskinerna var trasiga. Nej, nu slutar jag bums med gnället. Idag blev det i alla fall en himla massor av stryka, för visst fungerade maskinerna. Ha, ha!

Idag fick jag i uppdrag, att baka en morotskaka av maken, för det är nåt han älskar. Men jag har ju inte bakat på flera år, om man nu inte räknar med sockerkakan tidigare i veckan. Fram med Sju sorters kakor, för här skulle det bakas.

På sidan 70 fanns det ett recept på morotskaka, men vi hade inte alla de ingredienserna hemma, så jag började improvisera. Det blev en blandning av sockerkaka och morotskaka.

Gillas Morotskaka:

2 ägg

2 dl socker

50 gram smör

2½ dl mjöl

3 rivna små morötter

1 riven citron

2 tsk bakpulver

1 dl mjölk

½tsk kanel.

Smält smöret och låt det svalna.

Vispa äggen och sockret tills det blir poröst.

Blanda mjölet, bakpulvret, kanelen och det rivna skalet av citronen med de rivna morötterna.

Blanda ner blandningen och mjölken i äggsmeten. Vispa ordentligt tills degen är jämn och slät.

Smöra och bröa en bakform och häll i smeten.

Kakan gräddas i 175 grader i nederdelen i ugnen i 40-50 minuter.

Jag lovar! Den blev jättegod, luftig och saftig.

Till middag fick jag blodkorv med medisterkorv och massor av lingonsylt till. Kanongott! 

Svensk husmanskost är underbart god.

I går gav jag dej ju tipset att gå in och titta i mitt Album på Reseguiden. Faktum är, att jag hade glömt några bilder i kameran, när jag laddade in i datorn. Här kommer en av dom:

Det är väl en härligt maffig kvinna, som ligger skulptur i Skulpturparken? En bild till:

Detta är en bild från Muséet. Härliga 40-talshattar.

Den här damen känns väl igen? Inte? Jo det är en byst av Selma Lagerlöf. Den står alltså i Muséets Lagelöfsavdelning. Jag har lagt till de här bilderna i mitt album också, i den ordning, som vi tittade på saker och ting. Missade du det så gå in på min föregående blogg. Där finns adressen.

Dagens citat:

Ju fler saker en människa skäms för, desto mer respektabel är hon.

Georg Bernard Shaw

Inga kommentarer: