Nelly.com

onsdag 14 april 2010

Trött i kväll.

Klockan har lyckats bli rätt mycket och jag vill så gärna skriva mitt dagliga inlägg. Men om vad? Det är frågan. Jo, nu vet jag!

För några dagar sen läste jag ut min senaste bok. Den heter Kinesen och är skriven av Henning Mankell.

Boken börjar med att 19 människor har slaktats i en liten by, som heter Hesjövallen nånstans i Norrland. Polisen kan inte förklara varför detta hemska illdåd har begåtts.

En domare från Helsingborg, Birgitta Roslin läser om fallet och kommer på att hennes Mamma hade blivit uppfostrad hos en av familjerna där. När hon försöker ta reda på vad som har hänt, dras hon in i ett värdsomfattande spel, där hennes eget liv kommer att vara i fara.

Boken fortsätter att berätta om fattiga kineser, som blir shanghajade och skickade till USA nån gång på 1800-talet. Sen utvecklas berättelsen allt mer och återkommer till nutid.

Vad som händer överhuvudtaget sedan tänker jag inte berätta. För då har du ingen anledning att läsa boken. Men gör det. Den är fantastisk.

Dagens Citat:

Tårar torkar fort, särskilt när det gäller andras olyckor.

Cicero.

Inga kommentarer: