Nelly.com

onsdag 21 april 2010

Ett av mina besök i Visby för att leta efter släkten.

Ovanstående bilder har jag tagit vid ett av mina besök i Visby. I det vita huset bodde min Farfars Farfar med sin familj fram till 1850-talet nån gång. Han var Kunglig befallningsman i Gotlands södra rote och senare en slags Kronofogde. Familjen bestod av far, mor och alla elva barnen.

Den andra bilden tog jag första kvällen jag var i stan. Jag tyckte det var en så vacker utsikt med den nedgående solen.

Jag kom till Visby först och främst för att söka i Landsarkivets böcker om släkten. Men det var den kända Medeltidsveckan också med massvis med folk och mycket intressant att se.

Den första bilden här visar ett tåg  genom stan med folk utklädda till Medeltida människor. Den högra handlar om en hop med gycklare som uppträdde alldeles utanför Ringmuren. Det var mycket underhållande och intressant med den här resan till Visby.

Jag har ju låtit min gamla släkting berätta lite om vad som hände under året på hans tid på 1800-talet. Men så hade jag tur också att få se i huset, där familjen bodde förr. Jag hade fått kontakt med den dåvarande ägaren och han var så nobel att jag fick komma och hälsa på.

Titta noga på fönstren till vänster så tjocka de är. Huset byggdes nån gång på 12- 1300talen, så man höll på att renovera till husets storhetstid på 1600talet. Men renove-ringen var inte färdig vid något av mina följande tre besök.

En kuriositet är att Gustaf den IIIs mördare Ankarström bodde här i huset en sommar. Det finns beskrivet i en bok av Pelle Sollerman. Boken heter Puktörnet. Jag har läst den och den var naturligtvis mycket intressant särskilt för mej.

Här är det ett rum, som har blivit renoverat och visar typiska färger från 1600talet i väggar och möblemanget. Alla bilderna är scannade, så kvaliteten är kanske inte så bra.

Om du vill få extra många besökare till din blogg kan du gå in här och anmäla dej! http://www.bloggtrafik.nu/index.php?sponsor=Gilla

Dagens Citat:

Den bästa huvudkudden är ett rent samvete

 och den näst bästa är att ha en bra advokat.

Leif Silbersky.

Inga kommentarer: