Nelly.com

lördag 17 april 2010

Idag har jag varit flitig i köket igen.

I morse såg det så här fint ut ute. Solen sken och björkarna tvärs över hos grannen såg så skira ut med knoppar, som höll på att spricka.

Idag har jag fått fart på mej i köket ett tag igen. Men idag gällde det inte att städa, utan att laga mat till i morgon, då vi ska ha gäster. Jag blev inspirerad till att göra en gryta, eftersom vi skulle ha rödvin till maten hade vi bestämt och inhandlat Foot of Africa.

Vi hade köpt fläskytterfilé tidigare och den skar jag i bitar, brynte köttet med morötter också i bitar. Saltade och pepprade och sen la jag i både fina färska gula lökar med blasten, allt skuret i mindre bitar och purjolök. Kryddade med mejram och hällde i ett paket tomatpuré förutom buljong. Så hade jag skurit paprika i bitar, som jag la i när allt var nästan färdigt.  Det såg färgrannt ut och smakade nästan som gulash. Men det var bara från min fantasi alltihopa. När jag lagar mat blir det efter mitt eget sätt utan recept. Det blir som det blir.

Så här ser det ut nu och väntar på ytterligare ingredienser i morgon, när maten ska värmas upp tills gästerna kommer. Håll nu tummarna att maten kommer till sin rätt i morgon.

Under tiden som maten stod på spisen och puttrade, så bakade jag en morotskaka också. Jag börjar bli riktigt haj på den nu. Det ska bli kul att se vad gästerna tycker om den till kaffet.

Så här ser min orkidé ut nu. Det blir bara fler och flera blommor på den. Jag är mäkta stolt att ha lyckats plantera den från ett skott. Den mår bra. Det syns.

Alldeles intill orkidén står min fina fotogenlampa, som jag fick av min yngste son för länge sen. Han har gett mej så fina presenter under årens lopp. Till exempel två fina flicke-barnbarn, som är helt vuxna idag. De har till och med flyttat ut från föräldrahemmet och bor tillsammans med sina respektive killar.

Dagens Citat:

Ingenting är lättare än att lura en hederlig människa.

Baltasar Gracian.

Inga kommentarer: