Nelly.com

söndag 31 januari 2010

Lördagsmys.

Om du ser riktigt noga efter, så ser du en fågel i snön bland buskarna. Vingen är utbredd, så den syns väl mest. Vi hade varit och kollat vår bil i garaget, att den kunde starta, för det var elva grader kallt. Den startade! Sen gick vi och inhandlade lite nödvändiga matvaror på Hemköp, eftersom vi inte har varit utomhus på flera dagar. På hemvägen såg vi ett par fina fåglar, som rotade runt bland buskarna.

Ser du den krokiga näbben? Det måste vara en sort, som äter bär och nötter. Här har nån vänlig människa kastat ut lite fågelfrö på marken. Jag är ju ingen ornitolog och känner alltså inte till den här pippin och har mej veterligen aldrig sett en sådan heller.

Jag får nog skämmas för den här pippin också. Men kan kanske förklara det med att jag är en stadsmänniska och inte ser såna här underbara saker så ofta. Titta bara på det vackra röda bröstet. Domherre är det inte, tror jag, för de är mindre.

Här är det en, som nästan står på huvudet. Det var inte lätt att fota dem, för de var så snabba. Men de verkade inte rädda ett enda dugg, utan åt av de röda små bären i buskarna och av maten på marken. Du ser ett rött bär till vänster om pippin i bilden.

Här har de fått ett äpple också, men det var inte ens påbörjat. Så gick vi hem och fick oss gott kaffe med årets första fastlagsbullar, som vi hade inhandlat i det nyöppnade caféet på torget hos oss.

I eftermiddags var jag inne på min sida på Reseguiden och fick nästan en chock. Jag hade fått rekordstort antal besökare där. Om du vill se, vad jag skrev där kan du gå in här och titta.

Veckans Ranelidare:

Gud är inte stum och när han vill tala med oss föds ett barn på jorden.

Inga kommentarer: