Nelly.com

onsdag 27 januari 2010

Snön lyser vit på taken. Men inte ens Tomten är vaken.

I morse vaknade vi båda med en förfärlig förkylning. Till och med Sibbelin hade ont i huvudet. Han som brukar säga, att han är för dum till att få ont i den kroppsdelen. Jag vaknade förstås inte förrän han var på väg ut med Noack, ensam igen för en gångs skull. Han hade märkt att jag låg vaken länge i natt, för att jag inte kunde sova, så han ville ta lite hänsyn till mej, eftersom jag tog hand om vovven hela tiden, som vi hade honom när Matte var på semester. Sibbelin mår alltså lite bättre i sitt knä.

Idag har vi haft snuva och takdropp från näsorna hela dan. Och som min gamla svärmor brukade säga: Jag nyser, fiser och knäcker nötter. Det senaste har jag faktiskt gjort idag också, för våra nötter är inte slut efter julen än.

Jag gick i alla fall upp, när de gick ut och sömnig och utan glasögon, som jag var, tyckte jag att det var dimma ute. Men se det var det inte, för det var snö. Då fick jag en idé, att fotografera snöandet så länge det gick idag. Här kommer några exempel.

Detta är klockan åtta på morgonen. Det såg ut som dimma genom fönstret. (Kanske är det lite oputsat?) Men fotot är tagen ute från vår balkong.

Lite senare och mycket mera snö.

Det syns på den vita bilen att den har blivit vitare nu ännu senare. Än har man inte skottat trottoarerna.

Jag vill visa också hur det såg ut på vår balkong med snö på bordet och med ljuslyktan, som vi tänder på kvällarna.

Nu följer vi den här vita bilen ett tag på skojs skull. Det är parkering tillåten i två timmar och med avgift. Kvittot lär man inte se på grund av snön. Detta är på morgonen vid tiotiden ungefär.

Nu har det kommit flera bilar, men den vita står kvar mycket senare. Jag kan inte se, att den har betalat parkeringsavgiften. Mera snö i alla fall.

Det här är vid niotiden på kvällen, när jag var ute med Noack och rastade honom. Då hade det kommit ungefär tio centimeter snö hos oss.

Än så länge har man inte varit ute med plogbilarna, bara på den stora utfarten mot Ängelholm. Annars är det bara uppkört. Inga trottoarer är skottade heller, så det var nog lite fara för halka, om man inte aktade sej. Får se om det är åtgärdat i morgon.

Snacka om dålig fantasi, när jag bara har varit på balkongen och fotat utsikten där och fotat de översnöade bilarna inne. Jag hade ingen aning om vad jag skulle skriva om idag.

Förresten om du vill se lite mer om vår vistelse i Barcelona, så kan du titta här. Jag har skrivit i Reseguiden om den resan också. När du får upp sidan, så för att komma vidare, ska du klicka på visa resan dag för dag. Där finns några fler bilder och mera text också.

PS. Jag har haft stortvätt i tvättstugan idag, så jag har faktiskt gjort lite nytta också. DS.

Inga kommentarer: